Stängt Dramaten ska uppsöka publiken

Elin Swedenmark/TT

Publicerad 2020-04-17

I ett öde Dramaten försöker den nytillträdde chefen Mattias Andersson hitta nya sätt att nå publiken – både digitalt och genom uppsökande teater. Han tycker att krisen synliggör kulturens betydelse för människor.

Dramatenbyggnaden ekar tomt: skådespelarna är hemskickade och bara ett fåtal medarbetare är på plats. Det var inte riktigt så Mattias Andersson hade föreställt sig sin första tid som teaterns chef, berättar han från sitt hem.

– Det känns absurt, jag började den första mars och hade stora planer för Dramaten. Jag hann jobba en vecka innan coronan drog igång. Och sedan har det nästan bara varit en massa akuta beslut kopplat till det, säger han.

Flera av vårens premiärer har ställts in. När de ska kunna visas beror på hur länge mötesförbudet för fler än 50 personer gäller.

– Den stora utmaningen är att man måste ha en massa alternativa scenarier och parallella planer beroende på när det är möjligt att vi kan öppna igen. I bästa fall kan vi göra det i höst och då blir det med en fantastiskt bra repertoar.

Nya arbetssätt

Under tiden försöker Dramaten hitta andra sätt att nå ut och att bidra. Nu ska teaterns skrädderi precis som Kulturhuset Stadsteaterns kostymavdelning tillverka skyddsmaterial till vården.

Mattias Andersson planerar också för någon typ av uppsökande verksamhet där skådespelare spelar scener utanför platser där människor sitter isolerade.

– Om inte Dramatens publik kan komma till oss kanske vi kan komma ut. Vi håller på att utveckla ett sådant projekt nu.

Man samlar dessutom in lägesbeskrivningar från livet med corona från länsteatrar i hela landet, och teatrar i Europa. Röster från människor i samhällsviktiga positioner, som sjuksköterskor och städare, ska presenteras av skådespelare i inspelningar på nätet. Projektet påminner om den dokumentära teater som Mattias Andersson är känd för.

Det finns också inspelade teaterföreställningar som visas digitalt. Mattias Andersson är glad över de digitala alternativen men kallar dem samtidigt för "bleka kopior".

– Teaterns kärnverksamhet och allt jag gillar med teater är att människor möts kollektivt och upplever något tillsammans live, det är teaterns fundament.

– Men vi har haft otroligt mycket digitala visningar, nu totalt 85 000 sedan lanseringen 25 mars, så det visar väl att folk i isolering törstar efter kultur.

Uppgradera kulturen

Mattias Andersson ser en enorm vilja att nå ut till publiken bland världens teatrar – och han upplever att människor som sitter isolerade också tydligt söker sig till litteratur, musik, film och digital teater.

– Om kulturen är vad människan vänder sig till i en kris kanske man ska uppgradera dess roll och verkligen kompensera för de enorma förluster kultursektorn gör nu, säger han och understryker att behovet av att mötas för att uppleva saker tillsammans kommer att vara ännu större efter krisen:

– Folk kommer att vara så extremt trötta på att kommunicera via skärmar.

Mötet är centralt även när Mattias Andersson försöker locka nya grupper. På Backa teater där han tidigare var konstnärlig ledare representerade publiken ett socioekonomiskt tvärsnitt av Göteborg. På Dramaten är det däremot inte självklart – han vet att många inte känner sig hemma där. Och att nå dem är just nu svårt.

– Det handlar om att söka upp människor, mötas och bygga förtroenden. Men det ska vi fortsätta med så snart det går.

Behöver stöd

För Dramatens närmsta framtid är det helt avgörande att få besked om kompensation för uteblivna biljettintäkter från regeringen.

– Men vi har inte fått några besked om hur mycket kompensation vi kommer få, säger Mattias Andersson.

Samtidigt konstaterar han att det ser "otroligt mörkt ut" för andra teaterhus i Europa.

– Många har en större grad av självfinansiering, där man kanske måste lägga ned helt. Då är man glad över vår statliga svenska kulturpolitik som satsar pengar i större utsträckning än i många andra länder.

Följ ämnen i artikeln