Katastrofår för svensk film – räddas av Ledin-musikalens succé

31 procent färre såg svensk film på bio

Publicerad 2020-01-13

Biobesökarna valde bort svenska filmer 2019.

Totalt backade andelen biobesök på svensk film med 31 procent jämfört med 2018.

”Antalet besök på svensk film har halverats jämfört med 2014, vilket är alarmerande”, skriver Sveriges biografägareförbund i ett pressmeddelande.

Sveriges biografägareförbund, SBF, skräder inte orden när de nu släpper siffror om förra årets biobesök. ”Skakande låga siffror för svensk film” och ”svensk film befinner sig i en kris” är några av formuleringarna i pressmeddelandet som skickats ut till svensk press.

Totalt gjordes nästan 15,9 miljoner biobesök i Sverige under 2019, men bara 2,1 miljoner av dessa var på svenska filmer, det motsvarar bara 13,2 procent av biobesöken och är en minskning från föregående år med nästan en tredjedel, uppger SBF i Biografrapporten 2019. Medan biobesöken i helhet minskade med 3 procent minskade besöken på de svenska filmerna med 31 procent.

Tomas Ledin

Räddas av Ledin och Sune

Bara tack vare att bioåret avslutades med två stora publikdragare, ”Sune – best man” som gick upp på bio 20 december och musikalfilmen baserad på Tomas Ledins musik, ”En del av mitt hjärta”, som gick upp på bio 25 december, kunde siffrorna bättras på något. På bara 11 respektive sex dagar lyckades båda dessa filmer locka över 160 000 tittare vardera och blev därmed de fjärde och femte mest sedda svenska filmerna 2019.

”Utan dessa filmer hade andelen besök på svensk film förmodligen legat närmare 10 procent”, skriver SBF i en kommentar till de usla siffrorna.

Kräver fler publikdragare

Nu kräver därför SBF:s ordförande Peter Fornstam att Svenska filminstitutet satsar mer pengar på breda filmer som lockar fler besökare till biograferna.

– Vi behöver bra svenska filmer som lockar till biograferna. En delförklaring till den kris som svensk film nu befinner sig i tror vi finns i att branschens erfarenhet och kunskap exkluderas. Vi tror också på att involvera publiken på ett tidigare stadie och våga väga in kommersiella aspekter i den kreativa processen. Där finns outnyttjade möjligheter att skapa kvalitativ film som ses på bio, säger han i ett pressmeddelande.