Uppdrag granskning – i Hollywood

Detektiver jagar tweets

Alexander Bard fick sparken från TV4-programmet ”Talang” efter att ha twittrat hånfullt om Black lives matter-rörelsen.

HOLLYWOOD. Stormen kring Alexander Bards petning från TV4 har nått ända hit.

I alla fall på Twitter.

Här i USA har tv-kanalerna börjat anlita privatdetektiver för att förhindra liknande skandaler.

Jag sitter på Dialog, ett äntligen öppnat kafé uppe vid Sunset Boulevard, och läser om uppståndelsen kring Bard och Bianca Ingrosso. Det får mig att tänka på en gammal intervju med George Clooney när han förklarade varför han inte är på sociala medier.

– Jag ser ingen uppsida i det. Ett par drinkar en sen kväll och sen ett ogenomtänkt skämt.

Han gjorde en paus.

– När man vaknar dagen därpå kan karriären vara över.

Då lät det som något av en överdrift. Men i dag, flera år senare, råder det ingen tvekan om att han hade en poäng. Bara de senaste dagarna har kändisar fallit likt dominobrickor – allt på grund av inlägg på sociala medier.

För någon vecka sedan rök Brett Caprioni och Max Boyes i dokusåpan ”Vanderpump rules” för sånt de skrev på Twitter 2011 och 2012. Det skedde efter att produktionsteamet funnit inlägg som var ”rasistiskt oförlåtliga”.

Förra onsdagen tvingades Peter Honziker gå från dokusåpan ”Below deck Mediterranea” efter att han lagt ut en bild på en naken, svart kvinna i kedjor.

Donald Trumps twittrande har orsakat debatt.

Kostsamt och genant

Vid ungefär samma tidpunkt sparkades Hartly Saywer från ”The flash” för sexistiska och rasistiska twitterinlägg som han skrivit 2012 och 2014. Taylor Selfridge i ”Teen moms” fick också lämna efter att man funnit nedsättande inlägg från 2012 om svarta och asiater.

För tv-bolagen är sånt här både kostsamt och genant. I kölvattnet av stormen är därför en helt ny industri på väg att skapas.

Kanaler som CBS, MTV och VH1 anlitar redan säkerhetsföretaget Edward Myers & associates här i Kalifornien för att rota runt i potentiella medarbetares offentliga liv – på jakt efter allt som riskerar att anses stötande och rasistiskt. Processen har jämförts med den granskning som politiker utsätts för innan de tilldelas tunga poster.

Att göra som Clooney och helt avstå sociala medier är dock inget alternativ för skådisar som vill slå igenom. Numer ökar chanserna till en roll ju fler följare någon har.

Men då gäller det förstås att inläggen är rumsrena.

För än så länge är det bara Donald Trump som i sociala medier kommit undan med att vara politiskt inkorrekt.

Rockbjörnen