Vem varnar ”Gift vid första ögonkastet”-deltagarna för SVT?

Kanalen skyller ifrån sig kring problemen

Recept på pannkaka:

Åtta deltagare och tre experter.

Så vem varnar de kärlekskranka tv-dejtarna för SVT?

SVT har avverkat ännu en säsong av ”Gift vid första ögonkastet”, serien som genom inkännande experter med viktiga titlar förklär sig till något finare än en dokusåpa.

Det ses som snudd på finkultur, bibliotekarier, kamrerer och doktorander kan självbelåtet klafsa runt i Märthas och Axels senaste avspisningsvariant eller Jonas tröstlöst hulkande tårar utan att känna sig som frossande gamar.

Ännu en anledning är att public service ligger bakom, statligt orkestrerade kärleksmöten i bersån till tonerna av Laleh är förstås finare än kladdiga ligg i ”Paradise hotel”. Eller?

Jonas och Martin i årets ”Gift vid första ögonkastet”.

SVT:s (o?)ansvariga utgivare för programmet, Christina Hill, kanaliserade förra året sin inre Blondinbella och skrev ett blogginlägg på SVT.se där hon kritiserade medier som bevakar ”Gift vid första ögonkastet” för att behandla deltagarna vårdslöst och eftersökte av Sveriges största tidningar (utan att peka ut någon) ”en mer ödmjuk inställning till de personer som är modiga nog (att delta), annars är risken snart överhängande att vanliga människor inte längre vill ställa upp i offentligheten”.

Har man sökt till ett av landets största realityserier medföljer uppmärksamhet, den som inte vill utsättas för det gör bäst i att söka kärleken så långt bort från SVT:s kameror som möjligt. Men det ligger troligtvis något i att vissa deltagare hanterats väl hårt, även av etablerade medier. Det måste förstås finnas gränser, jag håller med Hill. Hårdast är klimatet dock på sociala medier, där kan det bitvis sakna proportioner vilket vi alla behöver vara med och ta ansvar för, men det är inte helt oberoende av hur SVT och produktionen gjort sitt arbete. Det är viktigt att SVT inte tillåts skylla allt på alla andra.

 

Jag blev ghostad av dejtingdrottningen

Så vilket ansvar har då SVT själva, och inte minst den ansvariga blogga...– jag menar utgivaren? De kärlekskranka deltagarna lägger sitt innersta i SVT:s händer, hur väl förvaltar kanalen det med sin framfart? Jag har svårt att se att experterna menade allvar med vissa av årets matchningar. Stackars den som blir produktionens experimentpar, den som inte fick tillräckliga alternativ men som fick sig en ”match” och plats i programmet ändå.

Visst är det kittlande tv att se två otroligt omaka parter frustrerade över bristen på gnista, men priset för SVT:s experimentlusta betalas av deltagarna själva. Medan kärleksdrömmarna i årets säsong kraschade ett efter ett sökte kanalen nya deltagare, och enligt en av årets medverkande som vill vara anonym erkände produktionen själva internt att man gjort ett bristfälligt jobb och kommer se över upplägget.

Efter Hills utspel sökte jag henne både en, två och tre gånger i försök att fortsätta dialogen hon tycktes eftersöka. Hon duckade telefon, sms och mejl. Eller ghostade som SVT:s dejtingdrottning själv hade kunnat uttrycka saken.

 

Det är SVT:s krassa affärsidé.

Enligt källor har SVT varnat deltagarna för media, lärt dem att vi är några att passa sig för.

Men programmet bygger på en galen idé: att gifta sig med en främling. Det är kittlande för att det är så idiotiskt och ansvaret för deltagarnas välmående vilar tungt på personerna som utför urvalen och på den som sedan sänder. Även om misstag i arbetet kan kamoufleras med somrig musik ska allt det intima sändas ut till tittare. Tittare som reagerar. Det är SVT:s krassa affärsidé.

Så. Vem varnar deltagarna för SVT?

Det kanalen behöver är mod att avstå en säsong om man inte hittar deltagare som passar varandra.

Allt annat är faktiskt rent elakt.

Följ ämnen i artikeln