Maud Nycander om nya skilsmässofilmen: ”Det är fler som har skiljt sig än är ihop”

Uppdaterad 2022-07-19 | Publicerad 2022-07-15

Maud Nycander.

En småbarnsfamilj som väntar sitt tredje barn. Det skildrade Maud Nycander närgånget i ”Kärlek och fiskpinnar” för 17 år sedan.

Nu är uppföljaren här. I ”Kärlek & skilsmässa” separerar föräldrarna.

– Det är ju bara hög igenkänningsfaktor. I våra kretsar är det fler föräldrar som har skiljt sig än är ihop, det är deras barns erfarenhet också, säger Maud.

Maud Nycander är en av våra mest etablerade dokumentärfilmare. Vann Guldbaggen för ”Nunnan” (2007). Har sedan bland annat gjort ”Citizen Schein” (2017) och ”Palme” (2012), den sista ihop med Kristina Lindström.

Kortfilmen ”Kärlek och fiskpinnar” kom till när hon gick på filmskolan, Dramatiska Institutet. En uppgift var att göra en film om en familj. Det oglamorösa livet med trötta barn, luskamningar, dagislämningar. ”Vardagsträsket”, som Maud kallar det.

– Enda kriteriet var att det inte fick handla om min familj. ”Men gör en film om oss, jag kan fråga Johan”, sa Lena, mamman till en av de familjer vi umgicks med på dagis.

 I ”Kärlek & skilsmässa” separerar föräldrarna.

”Nya pojkvännerna har sett”

Och så blev det. Lena (skådespelare, teaterlärare), Johan (socionom, har även skrivit böcker) och deras två då små döttrar, den tredje föddes i slutet av filmen, blev huvudpersoner i filmen som visades på SVT.

– Det blev väldigt hög igenkänningsfaktor hos många småbarnsföräldrar. Och filmen blev sedan en del av deras familjeberättelse. När döttrarna har träffat nya pojkvänner har de fått se filmen som en introduktion till familjen. Har de inte gillat den, har de kommit fel (skratt).

– Vi har pratat om en uppföljare, men det har aldrig blivit av. Men på hösten för två år sedan tog vi några öl och skulle prata om det. Då berättade de att det hade hänt något som förändrade allt: de skulle skiljas. Jättetråkigt, tyckte jag. Men de hade bestämt sig. Och ville ändå göra en film till, tyckte det kunde bli intressant.

Tror du det hade gått att göra en så närgången film om du inte känt dem?

– Nej, det hade inte gått. Och inte om de hade gått skilda vägar för att någon hade träffat en ny partner heller. Och de har alltid haft ”final cut”. Har de inte velat haft med något de sagt, har det blivit så.

”Sex är centralt”

Du ställer närgångna frågor om sex. Under småbarnsåren om hur svårt det är att ”få till det”. Nu om hur passionen har slocknat..?

– Jo, men de är öppna. Sex är oerhört centralt i ett förhållande. Det är svårt att göra en film om en skilsmässa utan att ta upp det. Det är inget man skyltar med, att åtrån övergår i något annat. Illusionen att alla familjer har ett bra sexliv efter 25 års äktenskap, jag tror inte det.

Maud började filma först bara föräldrarna i september 2020. Sedan kom även barnen – bara 17-åringen bor hemma, de andra är vuxna och utflugna – med. Välbesökta föreställningar på filmfestivaler (Göteborg, Tempo) i år har visat att igenkänningsfaktorn är fortsatt skyhög.

Maud ser det lite som en generationsfilm.

– Vår generation är en av de första som försökt kombinera familjeliv med att båda föräldrarna ska kunna förverkliga sig själv. Det är inte lätt att skilja sig när man varit en del av varandras blodomlopp. Men folk blir nog bättre på det. Lena och Johan ser sig som en familj även om man separerar.

Rockbjörnen