SAS ställer in flygningar på grund av pilotbrist: ”Värst i klassen”

Uppdaterad 2021-07-14 | Publicerad 2021-07-13

SAS har sagt upp hälften av sin personal sedan coronapandemins utbrott.

Nu har man plötsligt brist på piloter, och många av de som är kvar varnar för utbrändhet.

Dessutom tvingas bolaget att ställa in avgångar.

SAS har sagt upp hälften av all personal – över 5 000 personer sedan coronautbrottet i fjol. 2 000 av dem var anställda i Sverige varav 200 var piloter, enligt flygbolaget.

– SAS var värst i klassen på att säga upp folk, de sa upp absolut flest bland alla bolag, säger Martin Lindgren, pilot och ordförande för SAS-sektionen i fackförbundet Svensk pilotförening.

90 procent av piloterna har varit permitterade och företaget har, likt resten av flygbranschen, gått med stora förluster. När resandet nu dragit i gång igen har man plötsligt brist på personal och tvingas ställa in flygningar.

– Det har väl inte varit någon överraskning eftersom man sa upp så många piloter förra året och inte har återanställt en enda pilot ännu. Vi har i viss mån fortfarande permitteringar och korttidsarbete. Det är lite konstigt att man har pilotbrist samtidigt.

Martin Lindgren, pilot och ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening.

”Tuffare schema”

De senaste veckorna har SAS varit tvungna att ställa in 79 av totalt 2 500 flygningar, varav ett 20-tal i Sverige.

”Det stämmer att vi under en kort period i uppstartsfasen hade svårt att bemanna flyg vilket medförde ändringar i vårt trafikprogram. De kunder som påverkades bokades om till andra flyg så att de kom fram till sina destinationer”, skriver Freja Annamatz, presschef på SAS i Sverige, i ett mejl till Aftonbladet.

”Det är många faktorer som bidragit till detta, exempelvis tog det längre tid att få tillbaka permitterade medarbetare än beräknat. SAS har nu vidtagit åtgärder och snabbt kunnat göra nödvändiga justeringar”, skriver hon också.

Samtidigt varnar Martin Lindgren för utbrändhet.

– Schemaläggningarna har blivit tuffare för piloterna. Skyddsombud har gått ut och uppmanat piloter att vara extra försiktiga när det kommer till arbetsbelastning.

– Många har inte jobbat heltid på väldigt länge och så går man in och jobbar i ett pressat tidsschema och tajta flygningar. Det gäller inte bara i kabinen utan alla, även på marken.

Framförallt kan det bli arbetet bli hårt i juli och augusti, då semesterresandet ökat i takt med att restriktioner har lättats.

– Vi såg ju väldigt snabbt i juli hur avgångshallarna blev smockfulla. Folk hann inte med sina flygningar för att köerna på Arlanda blev för långa, säger han.

Freja Annamatz, presschef hos SAS.

”Oerhört illojalt”

Även om SAS ser ett ökat resande kommer troligtvis inga piloter att återanställas i Sverige, i alla fall inte i år.

I sommar kan därför fler flygningar ställas in.

”Det är för tidigt att säga när vi kan återanställa piloter”, skriver Freja Annamatz.

”Från mitten av juli tror vi att resandet kommer att vara på en nivå som är ungefär hälften av en vanlig sommar. Vi planerar och bemannar vår verksamhet utifrån det rådande läget och följer utvecklingen noggrant”.

Svensk pilotförening misstänker att flygbolaget utnyttjar pandemin för att bygga upp sitt dotterbolag på Irland, kallat SAIL, i stället, något Aftonbladet tidigare har rapporterat om.

– I stället för att återanställa piloter i Skandinavien som arbetat i 20 år har man valt att gå vidare med SAS Irland. Där är det inhyrd personal man använder som bemanningsföretag. Det är oerhört illojalt mot medarbetarna. Det smakar ju väldigt illa, säger Martin Lindgren.

– Det är en tragisk utveckling naturligtvis. Det är extra illa när det är ett stort statligt ägt företag, säger han.

Resenär och personal på Arlanda flygplats i vintras.

”Hade inte överlevt”

SAS själva uppger att bolaget inte hade funnits kvar utan permitteringar och statligt stöd på tre miljarder kronor.

Resemönstren har förändrats, menar man.

”Utan dessa neddragningar, ytterligare besparingar och en rekapitalisering hade SAS inte överlevt. Mycket tyder på att vi står inför en helt annan verklighet efter pandemin”, skriver presschefen Freja Annamatz.

”När SAS nu återstartar sin flygverksamhet är även dotterbolaget SAIL en självklar och viktig del i SAS operativa modell, precis som innan pandemin. Den innebär att vi sedan fem år utför delar av verksamheten i samarbete med våra partners och dotterbolag för att kunna flyga på ett effektivt sätt i hela vårt nätverk”.