Prischock på glass i inflationens spår: Sanslös situation

Klassiska GB-sandwich ökade med 16 procent

Uppdaterad 2022-04-11 | Publicerad 2022-02-13

Smakar det så kostar det.

Det kommer den som är sugen på något sött och kallt få känna på när priserna nu sticker iväg.

– Vi har varit tvungna att höja våra priser och det kommer hålla i sig under året, säger Felix Müntzing på Triumfglass.

Snart är våren här. Målbild: Sol, gröna knoppar och glass i värmen.

Men för att njuta av det sistnämnda kommer man i år att få betala mer än vad man kanske är vad vid.

Många livsmedelsproducenter har nämligen fått kraftigt ökade kostnader till följd av bland annat högre råvarupriser, dyrare förpackningsmaterial och skenande energipriser.

– Nu måste dessa ökade kostnader pressas vidare till kedjorna som höjer priset mot konsumenterna och det är det vi börjar se effekten av den senaste tiden, säger Ulf Mazur som är vd på appen Matpriskollen som tagit fram siffror på hur olika produkter ökat i pris under januari 2022.

Ulf Mazur på Matpriskollen.

Bland produkterna som höjts mycket under januari finns bland annat GB:s klassiker GB-sandwich och Daimstrut. Under vecka sex var priset på GB-sandwich 11 procent högre än under vecka 1, från 18 kronor till 20 kronor. För Daimstruten var ökningen i många butiker på 12 procent, från 25 till 28 kronor. Priserna har observerats i Ica-butiker.

– Det är ökade råvarukostnader för tillverkarna som slår igenom även här och det ser redan ut som en del Ica-butiker börjar höja priset på klassiska GB-glassar. Övriga butiker och kedjor kommer nog följa efter inom kort, säger Ulf Mazur.

Sandwich har ökat i pris i Ica-butiker.

Fler glassproducenter vittnar om att de inte längre kan stå emot de stegrande omkostnaderna och nu måste höja priserna på sina produkter.

På Triumfglass har man tydligt märkt av att glassproduktionen blir dyrare.

– Vi märker av den allmänna prisökningen på många råvaror och ökade kostnader som driver upp priserna, som i sin tur har lett till att vi varit tvungna att höja våra priser mot våra kunder, säger Felix Müntzing, försäljnings- och marknadschef på Triumfglass.

De flesta av företagets underleverantörer påverkas märkbart av att priserna på el och drivmedel det sista året ökat kraftigt. Företaget räknar nu med en höjning på ungefär en krona per glasspinne.

– Vi har haft en ökad kostnadsbild under hela hösten som ser ut att hålla i sig under året, säger Felix Müntzing.

Många glassproducenter känner sig nödgade att höja priserna på grund av höjda omkostnader.

Chockhöjning av hallonpriset

Också Lejonet & Björnens kunder kommer att få räkna med stigande glasspriser, vilket DN först rapporterade.

– Med så kraftiga prisökningar som det är nu kommer vi inte att kunna stå emot. Det är en helt unik situation, eftersom alla sektorer går upp. Vi berörs naturligtvis av priserna för transport, el och material, men den stora delen för oss är råvarudelen, säger Anders Lejonbjörn, glassmästare på Lejonet & Björnen, till DN.

Glassproducenten har också valt att ta bort sin hallonglass ur sitt sortiment.

– Hallonglassen kommer att utgå. Priset på hallon har stigit med över 100 procent. Hallonsorbet är en av våra topp fem-säljare så den behåller vi, men vi ser över priset, säger han till tidningen.

Hallon har blivit dyrare och dyrare.

”Sanslös situation”

Carl Eckerdal, chefsekonom på branschorganisationen Livsmedelsföretagen, menar att prisuppgången som just nu har börjat synas för livsmedel bara är en föraning om vad som komma skall.

– Det är en fullkomligt sanslös situation för producenter, inte bara i Sverige utan också globalt. Men det vi kan addera här är att den svenska kronan också tappat kraftigt mot euron och dollarn, vilket försvårar situationen.

Vad kommer det här innebära?

– Det kommer att innebära prisuppgångar i konsumentledet, väsentligt mycket större uppgångar än förra året då det knappt märktes av. Det kommer på bred front med alla typer av förädlade produkter.

Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

Hur dyrt kan det bli med livsmedel i Sverige?

– Jag tror att vi under enskilda månder under det första halvåret 2022 kan få räkna med tydliga prisuppgångar. De kommer också komma snabbare än vad vi sett sista tiden. Det är omöjligt att veta, men det är inte orimligt att Sverige, enskilda månader, får se en liknande ökning som den man sett i Tyskland, där man hade 5–6 procent högre priser i december 2021 än ett år tidigare, säger Carl Eckerdal.

Paradoxen – kan leda till prispress

Ulf Mazur på Matpriskollen menar att dyrare priser faktiskt kan leda till billigare priser, hur konstigt det än låter.

– Om konsumenterna får ont om pengar och håller hårdare i plånboken, så ökar kriget mellan handlarna och det kommer leda till ännu starkare extrapriser. Fånga därför dessa och du sparar i snitt 20-30 procent oavsett kedja, vilket lätt blir en tusenlapp i månaden.

Han säger också att det ofta skiljer mycket i ordinariepris mellan olika kedjor. För en barnfamilj skulle en total prisskillnad på 20 procent, vilket det ofta kan vara mellan Ica-butiker och lågprisbutiker som till exempel Willys, innebära 20 000 kronor på ett år.

Andra prishöjningar i din matbutik

ProduktPrisökningTidigare prisNytt prisButik
Bob Hallonsylt Original, Refill10.00 kr/39%25.9035.90ICA Maxi
Leksands Knäckebröd Brungräddat Trekant1.00 kr/11%8.909.90Willys
A+ Ariel Tvättmedel Color, Flytande4.00 kr/13%31.9535.95ICA Maxi
Gevalia Bryggkaffe Mellanrost8.00 kr/21%38.8046.80Willys
Arvid Nordqvist Bryggkaffe Franskrost8.45 kr/17%48.5056.95City Gross
Pågen Jättefranska3.00 kr/10%30.9533.95ICA Supermarket
Källa: Matpriskollen.se

Fotnot: Priserna gäller vecka 6 jämfört med vecka 1 2022

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln