Spotifys grundare säljer aktier för miljarder

Daniel Ek och Martin Lorentzon täljer guld på börsuppgången

Publicerad 2020-08-31

Spotify går starkt på New York-börsen – och grundarnas rikedomar skjuter i höjden.

Under sommaren har Daniel Ek och Martin Lorentzon sålt aktier för över tre miljarder kronor, rapporterar Ekot.

Allt fler bedömare tror att Spotify kan vara på väg att bli musikvärldens motsvarighet till Netflix. Det är bland annat den förhoppningen som orsakat strömningstjänstens stigning på börsen i New York. Bolaget värderas nu till över 400 miljarder kronor, enligt Ekot i Sveriges Radio.

Spotifys framgångar har gjort grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon superrika. På sistone har deras enorma förmögenheter växt ytterligare. Dokument från den amerikanska finansinspektionen, som Ekot har tagit del av, visar att duon sålt aktier för miljardbelopp under sommaren.

Har sålt aktier för över tre miljarder

Lorentzon har gjort sig av med aktier för runt 2,3 miljarder kronor. Ek har genomfört försäljningar till ett belopp av ungefär en miljard kronor. Totalt motsvarar affärerna mindre än en procent av Spotify.

Transaktionerna har i huvudsak genomförts via bolag på Cypern.

Martin Lorentzon är den största enskilda ägaren i Spotify. I början av 2020 ägde han ungefär tolv procent av företaget. Vd:n Daniel Ek ägde då drygt åtta procent.

I en kommentar till Aftonbladet skriver företrädare för Spotify att Eks innehav ökat, trots de stora försäljningarna:

”Daniel EK säljer en liten andel av sina aktier i Spotify som en del av sin långsiktiga finansiella planering. Sedan årets början har han dock ökat sitt totala ägande i bolaget.”

Satsar stort på poddar

Vid sidan av musikströmningen försöker Spotify växa på poddmarknaden. Företaget har knutit till sig de amerikanska gigantenterna Joe Rogan och Kim Kardashian West. I Sverige satsar Spotify på flera plattformsexklusiva format, som ”Gynning och Berg hittar sig själva” och ”Sweet but Psycho”.

– Användandet visar att våra användare verkligen uppskattar att ha poddar som en del av Spotify-upplevelsen. Våra poddlyssnare spenderar också mer tid än genomsnittet med att lyssna på musik, har den nordiska innehållschefen Johan Seidefors tidigare sagt till Dagens Media.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu