SAS permitterar upp emot 10 000 personer

Johanna Cederblad/TT

Henning Eklund/TT

Publicerad 2020-03-15

SAS pausar en stor del av sin verksamhet. Upp emot 10 000 personer permitteras, och det kan bli tal om uppsägningar i Sverige.

– Efterfrågan på flygbiljetter har mer eller mindre försvunnit, säger SAS vd Rickard Gustafson.

SAS åtgärder innebär att många plan kommer att stå kvar på marken.

– Efterfrågan på flygbiljetter har mer eller mindre försvunnit och från och med i morgon måndag kommer vi göra tillfällig paus i en stor del av vår verksamhet. Vi kommer upprätthålla ett begränsat nätverk inom Sverige, Norge samt till vissa destinationer som London och Frankfurt, säger Rickard Gustafson.

Han meddelar samtidigt att bolaget behöver minska arbetsstyrkan med upp till 90 procent, alltså omkring 10 000 personer. I Norge och Danmark finns regler som möjliggör tillfälliga permitteringar, men något sådan finns inte i Sverige.

– Därför överväger vi att lägga ett större varsel i Sverige. Vi måste anpassa vår kostym efter läget, säger Gustafson och tillägger att han hoppas kunna undvika uppsägningar.

Tillfälligt

Han betecknar det som sker nu som en samhällskris.

– Flyget står i första ledet för att få ta en rejäl smäll. Jag tror politikerna är medvetna om vikten av att fortsätta upprätthålla goda förbindelser. Jag hoppas och tror att det arbetas intensivt med möjligheter att stötta flyget. Jag hoppas se konkreta förslag inom väldigt kort tid och hur vi kan använda det för att navigera under en väldigt svår period, säger Gustafson.

SAS vill hjälpa till med att få hem folk, och kommer att stå till myndigheternas förfogande för att på deras uppdrag ta hem strandsatta medborgare eller upprätthålla samhällskritisk infrastruktur, så långt det är möjligt.

– I närtid kommer fokus vara på att flyga till destinationer där vi har många passagerare som har stort behov av att komma hem. SAS har varit en viktig och integrerad del av den skandinaviska infrastrukturen i mer än 70 år.

Rickard Gustafsson återkommer till SAS goda likviditet. Men hur länge krigskassan räcker kan han inte svara på.

– Jag kan inte spekulera om det, men generellt står ett flygbolag utan intäkter inte upp särskilt länge.

Inga tomma flyg

Han rekommenderar nu alla att följa myndigheternas rekommendationer.

– Vi försöker upprätthålla en viss närvaro för att säkerställa viktig infrastruktur och jag hoppas att även det kan fortsätta. Vi kommer göra allt vi kan men självklart kommer vi inte flyga med tomma flyg.

TT: Vad gäller för den som bokat en resa med SAS, kommer man att få pengarna tillbaka?

– Det är för tidigt att svara på. Vi får återkomma i frågan.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) kallar varslet från SAS en dramatisk situation.

– Vi diskuterar med SAS, men också med de andra ägarna vilka åtgärder vi behöver göra för att se till att den här verksamheten finns kvar och också utvecklas i en tid när det här vänder.

Baylan vill dock inte gå in på vilka åtgärder som kan bli aktuella, utan hänvisar till att besked om åtgärder kommer i "närtid".

Slutat flyga helt

Många andra flygbolag har redan vidtagit lika drastiska åtgärder som SAS nu står inför.

– Det är full panik, säger Jan Ohlson, fristående flyganalytiker.

Han berättar att många flygbolag har slutat flyga helt.

– Polska Lot och Air Baltic har slutat flyga helt, de har stoppat all trafik. Lufthansa har stoppat 50 procent av all trafik, säger Ohlson.

Inrikesflyget har också drabbats. Flygbolaget BRA, som flyger inrikes i Sverige, har aviserat neddragningar, liksom Norwegian. Men även för dem kan det vara aktuellt med ytterligare neddragningar, tror han.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu