Ica tjänar miljoner på coronabunkring

Vd:n om kvartalsrapporten: Extremt tryck på e-handeln

Publicerad 2020-04-29

Ica går starkt i coronakrisen.

Viruset orsakade en bunkringspanik – som livsmedelsjätten tjänar miljoner på.

– Det var ett plötsligt och massivt ökat försäljningstryck, säger vd Per Strömberg.

Tillverkarna manade till lugn, men det var förgäves.

När statsepidemiolog Anders Tegnell konstaterade att Sverige fått en samhällssmitta av virussjukdomen covid-19 så rusade människor till livsmedelsbutikerna.

Bunkringen av toalettpapper, konserver och pasta gjorde att hyllorna snabbt gapade tomma. Handlarnas plånböcker blev desto mer välfyllda.

För jätten Ica:s del bidrog coronainköpen till ett vinstlyft på omkring 50 miljoner kronor. Det framgår av kvartalsrapporten som publicerades på onsdagsmorgonen.

– Vi rapporterar i dag ett mycket starkt kvartal, präglat av en pandemi med global påverkan som ingen av oss har upplevt tidigare, säger vd Per Strömberg i en kommentar.

– Försäljningstrycket skapade under en period stora utmaningar för hela verksamheten.

En miljard i vinst

Totalt ökade intäkterna för perioden med åtta procent till omkring 30,3 miljarder kronor. Vinsten landade på omkring 1 miljard.

I rapporten noterar Per Strömberg att bunkringshysterin nu har upphört i butikerna. Han tror dock att coronasmittans konsekvenser kommer att bli både långvariga och djupgående.

– Effekterna av den pågående pandemin kommer sannolikt prägla samhället och vår verksamhet för lång tid framöver.

Bunkringen av toalettpapper, konserver och pasta gjorde att hyllorna snabbt gapade tomma.

Kraftig tillväxt för e-handeln

Smittan gör också att många väljer att handla mat och andra förnödenheter hemifrån. Enligt vd:n har trycket på Ica:s internethandel varit ”extremt”.

I rapportkommentaren skriver Per Strömberg:

”Onlines andel av den totala försäljningen har varit mycket hög, och på nivåer som inte hade väntat oss förrän om ett par år”.

Den utvecklingen kommer att fortsätta även på andra sidan corona, tror vd:n.

– Det är många nya grupper som börjat e-handla, vi har en äldre generation kopplat till riskgrupper som börjat handla på nätet och i mars såg vi bland annat en stark utveckling för Apoteket Hjärtat. Många kommer att fortsätta att handla så här även efter restriktionerna släpper, säger han till TT.

Oro på landet

Men på andra håll är framtidsutsikterna dystrare. Många mindre butiker på turismberoende orter är bekymrade över vad en sommar med kraftigt minskat resande kan innebära.

– Skulle de här restriktionerna hålla i sig, då blir det ett tufft slag för butikerna ute på landet. Jag tror dock att om vi sköter oss som befolkning och respekterar social distansering så öppnar man upp Sverige till sommaren igen, säger Per Strömberg till TT.