Kunder rasar mot Pågen – mindre bröd i förpackningen

Ska bojkotta brödjätten: ”Jag är Prismyndigheten!”

Publicerad 2022-10-02

Brödjätten Pågen står för 50 procent av Sveriges brödmarknad.

Nu rasar flera kunder mot att förpackningen på det populära Gott Gräddat krympt – men med samma pris som tidigare.

– Det är som att köra en kniv i ryggen på någon, dundrar en kund.

Signaler om prisökningar från livsmedelsproducenter som döljs genom krympta förpackningar, duggar allt tätare.

Tidigare har Aftonbladet kunnat visa hur leverantören Upfield minskat innehållet i förpackningarna av margarinet Becel Gold, men behållit priset.

Samma förfarande har Pågen tillämpat med populära brödet, Gott Gräddat. Den som köper brödet i dag får 550 gram bröd i förpackningen som tidigare innehöll 680 gram till samma pris. Det motsvarar en krympflation på 19 procent.

Hårda kritiken om lurendrejeri

Krympflation innebär att en förpackning har samma pris som tidigare, men där förpackningen ändrats med mindre innehåll.

Förfarandet har av Sveriges konsumenter beskrivits som ”lurendrejeri som är vilseledande och hindrar konsumenter från att göra medvetna val”.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, är kritisk till förpackningsminskningar.

Maria Wiesel, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter har tidigare riktat kritik mot förpackningsminskningarna som sker just nu.

– Sådana tricks känns som de är till för att vi som konsumenter inte ska förstå vad vi betalar för en vara i förhållande till vad den kostade innan.

Säljer båda förpackningarna – samtidigt

Förpackningsminskningen av Pågens Gott Gräddat är i många fall lätt att missa för en ouppmärksam konsument då den nya förpackningen med mindre innehåll inte ändrat utseendet märkvärt.

På andra ställen är förändringen mer tydlig då utslussningen av den större förpackningen inte hunnits avslutas, innan den mindre tagits in i sortimentet. I Aftonbladets granskning av priser ser vi en Ica Maxi-butik i Norrköping som för närvarande säljer både den stora och den nya mindre förpackningen – båda för 28,95 kronor.

– Det är Pågen som har minskat förpackningen och sålt in den till samma pris. Vi i butiken har inte hunnit plocka bort den gamla, säger butikschefen.

På torsdagen den 29 september sålde Maxi Ica Stormarknad i Norrköping båda förpackningarna – till samma pris.

Brödjätten hänvisar till andra faktorer bakom beslut

Enligt Pågens kommunikationschef Berith Apelgren är beslutet att minska förpackningen inte kopplat till något försök att höja priset i det dolda för konsumenterna.

– Vi har gjort den i samma storlek som Lingongrova. Det är en förändring för att få samordning i portföljen. Det var en grund som vi hade och även att för stora brödförpackningar ger mycket svinn för mindre hushåll. I och med att Lingongrova redan ligger på en mindre förpackning så tyckte vi att det var en bra storlek.

Pågens kommunikationschef Berith Apelgren om förpackningsändringen: ”Sammanfaller olyckligt”.

Men hon uppger samtidigt att bolaget förstår hur förpackningsförändringens tidsmässiga koppling till det ekonomiska läget till kan framstå för kunder.

– Jag kan tycka att det sammanfaller olyckligt rent tidsmässigt, för det blir alltid lite sådär när man gör de här förändringarna. Påsen kostar lika mycket och produktionskostnaden blir nästan densamma. Det blir alltid dyrare per kilo eller per brödskiva. På det sättet blir det en sämre sak för konsument, det blir det.

Du pekar på ett olyckligt läge men det är ju en kostnadsöverföring till konsument oavsett?

– Konsumenten tror att vi ligger kvar på samma pris och bara ser till att tjäna mer pengar, men det är inte så. Det beror på prisökningarna som är på marknaden just nu.

”Då hade produkten blivit billigare”

Men man kan väl inte sticka under stol med att ni faktiskt säljer mindre mängd vara för samma pris?

– Om Gott Gräddat hade legat kvar på samma storlek då hade det varit prisökningar på den produkten som det är på alla andra produkter nu.

Hon uppger att i ett ekonomiskt normalläge så skulle Pågen i och med förpackningsminskningen även sänka priset, men att det inte är aktuellt nu – trots kiloprisökningen.

– Om vi inte befann oss i det väldigt speciella läge med den matinflation vi har nu så skulle produkten ha blivit lite billigare när förpackningen ändras.

Med det sagt så kan alltså era kunder förvänta sig att ni sänker priserna när ert kostnadsläge förändras?

– Det hoppas jag verkligen. Vi går ju till våra kunder och aviserar priser som baseras på de här helt sjuka prisökningarna som är på insatsvaror. Det får vi hoppas går tillbaka till ett normalläge igen. Då ska inte en brödlimpa vara så dyr som den är nu.

Bojkottar Pågen: ”Kniv i ryggen”

Flera kunder har reagerat på förpackningsändringen, såväl i mejl till Aftonbladet som i Pågens kommentarsfält på sociala medier.

En man i 60-årsåldern har varit Pågen trogen sedan tio år tillbaka, men när han uppmärksammade att de tagit bort några brödskivor utan att sänka priset, valde han att byta bröd i protest.

– I slutändan blir det att man får bojkotta. Nu provar jag Skogaholm. De kostar några kronor mer, men då är förpackningen också större.

Flera kunder har reagerat på att Pågen minskat förpackningen på Gott Gräddat.

Han köper inte Pågens förklaring om att de anpassat förpackningen efter ensamstående och pensionärer.

– Det är bara dåligt skitsnack. Jag är ensamstående och har inga problem med att äta upp en förpackning innan det blir mögligt. Det räcker lätt i nästan två veckor.

– Jag förstår att de också har högre kostnader, men då tycker jag att man ska vara tydlig. Det står inget på förpackningen. Det är en fulgrej. Det är som att köra en kniv i ryggen på någon.

”Jag är Prismyndigheten!”

Mannen i 60-årsåldern vill vara anonym eftersom han arbetar extra i en matbutik.

– Jag har inga skulder så det här med hög ränta skiter jag i. Men jag håller koll på priserna i butiken. Jag tycker inte att kunder ska känna sig lurade. Jag är Prismyndigheten!

Varor med störst krympflationseffekt per år

ÅrProduktgrupp
2015Spannmålsbaserade maträtter, Flingor och snacks, Nötter och torkad frukt, Kaffe, Te
2016Välling, Potatisprodukter, chips
2017Kex och skorpor, Chark, Kaffe, Kryddor och såser
2018Djupfryst kött, Djupfryst fisk. Sylt och marmelad, Godis och tuggummi
2019Gravad/rökt laxfisk, Djupfrysta grönsaker, Kaffe
2020Chark, Djupfrysta grönsaker
2021Djupfrysta skaldjur, chips
Källa: SCB