Facebook omstridda policy granskas

Marcus Alexandersson/TT

Publicerad 2021-10-27

Visselblåsare, skadligt innehåll för barn och omedveten politisk påverkan. Och nu ska USA:s federala handelsinstitut titta närmare på bolaget.

Håller Facebook på att implodera?

Internetjätten har haft ett par minst sagt turbulenta veckor. Den 3 oktober trädde visselblåsaren Frances Haugen, tidigare anställd på Facebook, fram i ansedda amerikanska tv-programmet ”60 minutes”. Då hade redan tidningen The Wall Street Journal publicerat en rad artiklar delvis baserade på uppgifter från Haugen.

Kärnan i avslöjandena var att Facebook-ägda plattformen Instagram påverkade unga flickor på ett skadligt sätt, något som Facebook ska ha varit medvetet om men valt att hålla hemligt från myndigheter.

Nu kommer nya uppgifter inom andra områden där bolaget ska ha fallerat.

Enligt dokument som bland andra nyhetsbyrån AP tagit del av har Facebook och Instagram använts av skrupelfria aktörer i Mellanöstern, främst Saudiarabien, för att ”köpa och sälja” hembiträden. Oftast fattiga kvinnor från länder som Filippinerna som tvingas arbeta under slavliknande förhållanden. Facebook ska ha försökt, men inte lyckats, att få bort ”annonserna” från sina plattformar.

Missar hatinlägg

Facebook ska även, enligt samma läckta dokument, ha misslyckats med att avgöra vad som är skadligt och hatiskt innehåll på arabiska på sina plattformar under en längre tid. Enligt AP ska företagets egna språkpoliser och tekniska system ha fungerat så dåligt att de felaktigt censurerat och blockat journalister, men även missat en uppsjö av uppviglande och hatiska inlägg på plattformarna.

2018, efter att ha pekats ut för att ha möjliggjort etniskt hat och dödligt våld mot folkgruppen rohingya i Myanmar, lovade Facebook skärpning. 100 medborgare från Myanmar som pratade språket skulle rekryteras hette det, för att bättre kunna kontrollera innehåll. Enligt människorättsorganisationen Global Witness fortsätter dock Facebooks algoritmer att premiera armépropaganda efter militärkuppen i landet i februari i år.

Facebook säger till nyhetsbyrån AP att de vet att ”våra system inte är perfekta”, men förnekar medveten nonchalans. Vidare understryker bolaget att såväl politiskt och religiös känsligt innehåll som potentiellt illegal annonsering är saker som tas på ”största allvar”.

Unga i fara

Eliza Campbell, chef för USA-baserade Mellanösterninstitutets cyberavdelning, anser att roten till den pågående tumulten för Facebook är dess historiska framgång och nuvarande storlek.

– Grundproblemet är att plattformen aldrig byggdes med intentionen att husera hela världens politiska dialog. Men sett till Facebooks politiska tyngd och med tanke på vilka resurser de har så är modererande av innehåll ett häpnadsväckande underfinansierat område, säger hon till AP.

De nya uppgifterna om Facebooks tidigare förehavanden kommer samtidigt som bolaget hamnat under luppen hos USA:s federala handelsinstitut (FTC). Enligt The Wall Street Journal har FTC börjat gräva i uppgifterna som Frances Haugen läckt kring Facebooks vetskap om att Instagram påverkar unga flickors mentala hälsa negativt. FTC vill undersöka om bolaget därmed brutit mot en förlikning parterna emellan från 2019 då Facebook betalade 5 miljarder dollar rörande integritetsfarhågor.

Tiktok utmanar

Det är dock inte enbart före detta anställda och amerikanska myndigheter som ger Facebook huvudvärk för tillfället.

Enligt tekniksajten The Verge vill vd Mark Zuckerberg drastiskt ändra inriktningen för företagets plattformar. Facebook har, något förenklat, blivit en plats för äldre vuxna och pensionärer. Yngre vuxna och barn använder istället andra sociala medier. Sedan 2019 har antalet tonåringar på plattformen minskat med 13 procent.

I ett samtal med investerare som citeras av The Verge ska Zuckerberg ha sagt:

– Så mycket av våra tjänster har skruvats till att vara optimala för den stora massan, i stället för unga vuxna.

Zuckerberg gav Instagram som exempel på en plattform som kommer att förändras mycket i och med den nya inriktningen, där fokus tydligare ska hamna på videofunktionen reels.

37-årige Zuckerberg kallade vidare videoappen Tiktok för ”en av de mest effektiva utmanare vi någonsin mött”.

Huruvida rapporterna om en nära förestående namnändring för Facebooks ägarbolag är kopplade till den nya inriktningen, eller till satsningen på den virtuella ”metaverse”-världen är oklart.