Experternas kritik: Prissänkning på en väldigt liten del

Publicerad 2023-03-27

Från inflation till prissänkningsrally. Eller?

Experter varnar för att ropa hej för tidigt och att situationen fortsatt är mycket svår bland konsumenterna.

– De som har det tuffast har det jäkligt tufft just nu, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Förra veckan sänkte Lidl priserna på över 100 av sina varor. Till en början verkade konkurrenterna ta aktionen med ro, men på måndagen kom liknande besked från två av marknadens giganter.

Först meddelade Ica att man sänker priserna på över 300 varor med mellan 5 och 25 procent. Men sänkningen gäller vad butikerna får betala vid inköp, så vad slutpriset till konsumenterna blir avgörs av handlarna. De nya priserna kommer att gälla minst två månader framåt.

Coop sänker priserna på frukt och grönt för medlemmar, meddelade man i dag måndag.

Coop sänker för medlemmar

Strax efter Icas besked kom Coop med ett eget utspel. Man sänker priser på frukt och grönt med 12 procent, motsvarande momsen på livsmedel, meddelade man i ett pressmeddelande. De sänkte priserna börjar gälla på torsdag och ska hållas april ut. De gäller bara för Coops medlemmar.

Det kan tyckas vara ett ordentligt priskrig som brutit ut, men experter manar till fortsatt vaksamhet även om man ser positivt på utvecklingen.

– Med Coop är det svårt att säga vad resultatet blir, eftersom priserna på frukt och grönt ändras två gånger i veckan. Icas prissänkning blir intressant att följa. Vi får se hur det blir när det genomförs ute i butikerna, jag hoppas de skyltar upp sänkningarna ordentligt, säger Ulf Mazur.

Ulf Mazur är vd på Matpriskollen.

Några hundra artiklar, hur stor del av sortimentet är det?

– Lidl har mellan 2 000 och 2 500 artiklar så över 100 varor är någonstans kring 5 procent. Ica har runt 8 000 artiklar i de små butikerna och mellan 15 000 och 20 000 i de stora, så 300 är en liten del.

Så det här spelar inte så stor roll?

– Väljer de rätt artiklar så ger det effekt. De som har ont om pengar måste ju ha råd med mat, så är det bara. Man ska inte behöva byta till Matmissionen. Det räcker till exempel om en typ av flingor prissänks, för då finns ett alternativ. Jag hoppas att butikerna förstår det här, säger Ulf Mazur.

”Kanske inte ger en reell effekt”

Han menar att Lidls sänkning var positiv då kedjan bland annat sänkte priserna på mjölk, filmjölk och kyckling.

– Det ger effekt i konsumentens matkasse. Och det behövs. De som har det tuffast har det jäkligt tufft just nu.

Emma Hernell på HUI.

Emma Hernell, vd för konsultföretaget HUI som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, varnar för att sänkningarna i stället kan vara kampanjer av kedjorna.

– Men hundra matvaror i en butik med kanske 10 000 artiklar är inte jättemycket. Det är kampanjmässigt och kanske inte ger en reell effekt, säger hon till SvD.

Liksom Ulf Mazur påpekar hon att valet av varor som prissänks får stor betydelse för slutkonsumenten.

– Varor som många köper och som vi köper ofta. Många mejerivaror, och frukt och grönt. Det finns sådana varor inom många kategorier, säger Emma Hernell till SvD.

Uppmaningen: Glöm inte butikerna

Ulf Mazur menar att man inte ska glömma att även matvarukedjorna och butikerna har det svårt just nu.

– Butikerna skriker där ute. Konsumenterna är multilojala och köper i flera olika butiker. De letar efter extrapriser och då tjänar inte butikerna så mycket. Så det är inte lätt för dem heller, säger Ulf Mazur.

Matjättarnas besked under måndagen kom efter att finansminister Elisabeth Svantesson (M) förra vecka kallade till sig dem för att diskutera matpriserna, efter att de senaste inflationssiffrorna presenteras.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sa hon då.

Den tredje av matjättarna, Axfood, hade på måndagseftermiddagen inte kommunicerat någon prissänkning

– Vår lågpriskedja Willys har ett löfte om att alltid ha den billigaste matkassen. Det jobbar vi med varje dag. Vi justerar priser hela tiden för att uppfylla det kundlöftet. Det kommer vi göra framöver också, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood, till SvD.