Butiksreor väntar efter H&M:s miljardförlust

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
H&M:s vd Helena Helmersson visar siffrorna. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
H&M:s vd Helena Helmersson visar siffrorna. Arkivbild.

Förlusten landade på 6,5 miljarder kronor för H&M under andra kvartalet.

Nu väntar reakampanjer liksom ökad stängningstakt av butiker.

Förväntningarna var extremt låg ställda. Resultatet blev också i linje med dessa. För perioden mars-maj, den allra värsta under coronapandemin, gjorde klädjätten en förlust som låg ungefär som analytikernas genomsnittliga förväntningar på 6,4 miljarder.

Trots de röda siffrorna finns det dock ljuspunkter för bolaget:

– När vi tittar på kundbeteenden så ser vi att allt fler kunder som tidigare nu bara handlat i fysiska butiker även börjat handla digitalt. Det kan man vara försiktigt positiv till men också det faktum att när butiker öppnar upp så säljer vi bra i digitala kanaler, säger vd:n Helena Helmersson till TT.

Ökad onlineförsäljning

Bevis för det är att onlineförsäljningen under perioden ökade med 36 procent i svenska kronor och 32 procent i lokala valutor. Ytterligare ett styrkebesked är varulagret som historiskt sett varit ett problem nu inte ökade utan i stället minskade något till 40 miljarder kronor.

– Vi har dock mycket vår- och sommarvaror och tror att reorna kommer att gå upp något jämfört med föregående år, säger Helena Helmersson som flaggar för kostnaderna för prisnedsättningar kommer öka med cirka 2–3 procentenheter under tredje kvartalet jämfört med 2019.

TT: Hur säker är du på att ni gör en vinst under tredje kvartalet?

– Det är oerhört svårt att sia om en prognos för det beror på hur ekonomier öppnar upp och vad som sker med smittspridning. Vi ser dock att utvecklingen går åt rätt håll och det är uppmuntrande.

Stänger butiker

Coronapandemin har samtidigt accelererat det digitala skiftet mot onlinehandel och H&M meddelar nu att man förväntar en nettominskning av 40 butiker under 2020, framförallt på det som Helena Helmersson benämner som "mogna marknader".

– Vi kommer att behöva stänga flera butiker och jobba ännu mera digitalt för att integrera kanalerna. Det handlar om våra marknader i Europa där vi funnits länge och har ett utbrett butiksnät. Där kommer det bli stängningar.

På aktiemarknaden fick rapporten först ett positivt mottagande men under rapportpresentationen vände den tvärt ned och vid stängning hade aktien rasat 5,5 procent, allra sämst bland storbolagen på OMXS30-listan.

Daniel Schmidt, analytiker på Danske bank och som följer bolaget, tycker det är lite oförtjänt:

– Förbättringstakten gällande försäljningen för perioden 1-24 juni ser bättre ut än marknadens prognos för tredje kvartalet. Sedan beror det helt på dagsform och hur utvecklingen kring viruset tar vägen. Fortsätter den här förbättringstakten kommer de dock definitivt tjäna pengar under tredje kvartalet.

Publicerad: