”Jag litade på att a-kassan skulle fungera”

Publicerad 2020-07-22

Krisen slog till och Malin blev av med alla sina frilansuppdrag. Nu har hon väntat i månader på besked från a-kassan och tvingas låna till mat och hyra.

– Det är ovärdigt och känns som ett svek, säger tonårsföräldern Malin.

Malin trodde aldrig hon skulle hamna här. Att hon skulle behöva låna pengar av sin 80-åriga pappa, bara ha råd med en trisslott till sin tonårsson i födelsedagspresent. Att hon skulle behöva sluta äta lunch och inte ha råd med busskort.

Men nu sitter hon här, på en lekplats i Stockholm. Hon är i 50-årsåldern, har gråten i halsen och bläddrar i räkningar från a-kassan som vägrar ge henne besked om när de kommer betala ut hennes ersättning.

– Det tycker jag är väldigt ironiskt, för hur ska jag kunna betala in avgiften när jag inte har några pengar?, säger Malin, som vill vara anonym och egentligen heter något annat.

Malin har väntat i månader på a-kassa.

Väntat 15 veckor

Malin är en av alla som tvingats leva på lånade pengar efter att ha blivit av med jobbet i coronakrisen. Trots att 15 veckor gått sedan hon skickade in sin ansökan vet hon fortfarande inte när pengarna från a-kassan Alfakassan kommer.

– Först sa de att väntetiden var sju till åtta veckor. Sedan blev det tolv. Nu vägrar de svara på hur lång tid det kan ta, säger hon.

Som frilansare inom media påverkades Malins försörjning ordentligt när coronakrisen slog till i slutet av mars. I princip alla hennes uppdrag försvann över en natt. Då tvingades hon lägga ned sin enskilda firma och skriva in sig hos Alfakassan.

– När man är frilansare är man van vid turbulens. Det är en del av livet som frilans, så jag är ganska bra på att leva snålt och jag klarar av oförutsägbara situationer. Men det här var något annat. Jag litade på att a-kassan skulle fungera i Sverige, säger Malin.

Enligt henne har Alfakassan bekräftat att ingenting saknas i ansökan om ersättning, men det spelar ingen roll.

”En jättedålig förälder”

Även hennes tonårsson, som hon är ensam med att försörja, har drabbats hårt av den ekonomiska krisen. Han förlorade först sitt extrajobb och sedan sitt sommarjobb.

– Bottennivån var när jag hade väntat tolv veckor på besked. Det var samtidigt som han fyllde år. Jag fick ge honom en handskriven värdecheck som han kan lösa in hos mig när vi har pengar igen och så en trisslott. Man känner sig som en jättedålig förälder, för han undrar när vi ska få pengar och jag har sagt det jag fått höra från Alfakassan. När det sen inte stämmer så känns det som ett svek.

Att den ekonomiska krisen sammanföll med pandemin straffade Malin dubbelt så hårt. När gymnasieundervisningen gick över till distans försvann skolluncherna och plötsligt hade hon ytterligare en daglig utgift.

– Det var en hård smäll för ekonomin. Själv har jag slutat äta lunch, där är vi nu. Jag tror inte att jag pratar om mig själv. Jag har lärt mig via olika sajter på nätet hur man får ned priset på varje portion mat, det blir mycket baljväxter och tomatkross. Att köpa glass eller fika är helt uteslutet.

Malin har väntat i månader på a-kassa.

Har ställt in läkarbesök

För att klara den ekonomiska situationen har hon lånat pengar av sina föräldrar och sökt bistånd från kyrkan och Majblomman. Hon har också sålt av kläder och samlarprylar.

– Jag har ställt in läkarbesök och tandläkarbesök. Det är inget akut men känns såklart inte bra. Jag kan inte heller hämta ut medicin.

Väntetiderna ökar

Genomströmningstiderna, eller väntetiderna, hos Alfakassan har ökat under våren. Nu är snittet tolv veckor, men den siffran baseras på ett medianvärde och det finns alltså personer som fått vänta betydligt längre, enligt Pelle Åkerlund, kommunikationschef på Alfakassan.

Exakt hur många som i dag väntar på besked är oklart.

– Vi har sett ett kraftigt ärendeinflöde i och med coronakrisen. Vi kan konstatera att det kommit väldigt många ärenden på kort tid, säger Pelle Åkerlund.