Black Friday 2020

presenteras av

Ilska mot elektronikjätten: Höjde priset före Black Friday

Diskmaskin på Mediamarkt blev 80 procent dyrare i oktober

Uppdaterad 2020-11-27 | Publicerad 2020-11-26

Först upp med 4 700 kronor, sedan ner med 5 200.

Priset på en diskmaskin som Mediamarkt säljer har åkt berg- och dalbana inför Black Friday-rean.

– Det känns som de försöker lura folk, säger spekulanten Christian, 29.

Vid första anblicken verkar erbjudandet synnerligen tilltalande. De stora siffrorna på Mediamarkts sajt låter meddela att den 45 centimeter breda Bosch-diskmaskinen tidigare kostat 10 290 kronor. Inför köpfesten Black Friday har priset sänkts till 5 038 kronor – en rabatt på hela 51 procent.

Mediamarkt går ut med att diskmaskinen blivit 5 000 kronor billigare. Men jämfört med priset före den kraftiga höjningen är skillnaden bara drygt 500 kronor.

29-årige Christian lockades av den till synes väl tilltagna priskapningen. Men när han granskade siffrorna lite närmare så förändrades bilden.

– Jag ser ibland butiker som bluffar med småsummor. Det orkar jag inte bry mig om. Men det här handlar om stora belopp. Jag tycker att det är fult, säger han.

Prisjakts historiska data visar puckeln i diskmaskinens prisutveckling på Mediamarkt.

Höjde priset med 84 procent

Jämförelsesajten Prisjakts historiska data visar att Mediamarkt höjde priset rejält i slutet av oktober. Diskmaskinen gick då upp från 5 590 kronor till 10 290, en ökning med 4 700 riksdaler eller runt 84 procent.

I mitten av november skruvades priset ner till reanivån på drygt 5 000.

– Det måste finnas gränser för vad man får göra. Jag och många andra unga är ju bra på att följa prisutvecklingen, men i synnerhet äldre kanske inte kollar så noga, säger Christian.

Svaret: ”Hoppas kunden förstår”

Skillnaden i pris före och efter novemberpuckeln är 552 kronor. Det motsvarar en sänkning på omkring 10 procent.

Jenny Pedersén är kommunikationschef på Mediamarkt i Sverige. Hon försvarar prissättningen.

”När diskmaskinen lanserades hos oss i september kostade den 10 290 kr. I oktober hade vi en kampanj där den här produkten ingick och därmed sänktes priset vid några tillfällen som tillfällig prismatchning mot konkurrenter för att efter avslutad kampanj gå upp till det pris som produkten låg på innan kampanjen”, skriver Pedersén i ett mejl till Aftonbladet.

Mediamarkts kommunikationschef Jenny Pedersén ”hoppas kunderna förstår” företagets agerande.

”Vi har fler kampanjer under året utöver Black Friday och därför kan ett pris sänkas under en kampanjperiod för att därefter gå upp till det pris som var aktuellt innan kampanjen.”

Men vad säger du till kunden som tycker att det är oärligt att dubbla priset före rean för att sedan sänka det?

”Vi har inte dubblerat priset, vi har haft ett kampanjerbjudande under oktober och därefter återgått till ordinarie pris. Jag hoppas att kunden förstår att vi har kampanjer ibland och att det innebär att vi i samband med en kampanj sänker ett pris och därefter, när kampanjen är över, höjer priset igen.”