Efter Postnords IT-strul - Kina-paket skickas tillbaka

Uppdaterad 2018-11-23 | Publicerad 2017-12-11

Postnord har haft ett internt it-strul.
Avier har antingen varit försenade eller uteblivit för post från Kina.
– När man fått avin har paketet inte varit kvar. Vi försöker få tillbaka paketen, säger Maria Ivarsen, pressansvarig på Postnord.

På grund av försenade eller uteblivna avier skickas nu paket från Kina tillbaka av Postnord.

Kunder som beställt varor från Kina är vana att vänta. Men under de senaste veckorna har paketavierna antingen uteblivit eller blivit försenade.

Nu har paketen skickats tillbaka.

– Avierna har inte kommit ut i tid vilket har gjort att när man har fått avierna så har inte paketet varit kvar hos ombuden. Det är såklart olyckligt, säger Maria Ivarsen, pressansvarig på Postnord.

”Lokaliserat vad som är galet”

Postnord har flera tunga veckor bakom sig med långa förseningar till följd av rekordhandeln under Black Friday men också rapporter om paket som legat ute i regnet på Arlanda. Enligt Postnord beror det här senaste problemet på ett internt it-fel.

– Så vitt jag vet har vi lokaliserat vad som är galet och försökt få tillbaka paketen till de ombud som de ska vara hos, säger Ivarsen.

Enligt henne vet man inte hur många som drabbats.

”Vi försöker stoppa returen av dessa brev och göra en ny leverans till din postlåda eller ditt postombud”, skriver Postnord i ett störningsmeddelande på sin hemsida.

”Kan vara på väg till Kina”

Men risken att paketet kan ha skickats tillbaka till Kina kvarstår.

En kund skriver till Aftonbladet att han väntat en månad på sitt paket från Kina till Arlanda. I en logg kunde han följa paketet. Det tog sedan tre dagar för paketet att nå Stockholm från Arlanda och ytterligare nio dagar innan en avi skickades ut till honom

– Jag har dock inte fått någon avi och när jag försöker få reda på var paketet är så vet Postnord inte det. Men förmodligen är det på väg tillbaka till Kina, skriver han i ett mejl.

Postnord vet inte i dagsläget hur långt paketen har hunnit.

– Som jag har förstått det har vi gjort vårt bästa för att stoppa paketen innan de har lämnat landet. Men vi vet bara vad vår kunder har berättat för oss.

Vad händer om de hunnit skickas tillbaka då?

– Det törs jag inte svara på. Jag har inte de uppgifterna.