Piloter rasar mot SAS: ”Handlar om makt och kontroll”

Trots löften om jobb – många fortfarande arbetslösa

Publicerad 2021-11-01

Hundratals SAS-piloter blev under förra året uppsagda med löftet att de skulle återanställas så fort bolaget återhämtat sig efter coronakrisen.

Mer än ett år senare har ingen fått sitt jobb tillbaka samtidigt som SAS har delat upp verksamheten i dotterbolag.

– När jag får slut på a-kassedagar kommer det bli väldigt tufft, säger före detta piloten Daniel Andersson, som blev pappa samma dag han lämnade sitt jobb.

På torsdagen förra veckan samlades en stor grupp piloter och kabinpersonal på Mynttorget i Gamla stan, Stockholm.

De flesta är tidigare SAS-anställda klädda i blå t-shirts med texten ”We were travelers”. De har under hösten samlats i både Danmark, Sverige och Norge för att protestera mot hur deras före detta arbetsgivare har hanterat sin personalpolitik efter pandemin.

En av alla personer i blå t-shirt är 33-årige Daniel Andersson. Han jobbade som SAS-pilot i fem år innan han blev uppsagd.

– Jag gick från att känna mig trygg i mitt jobb och tänka att det här är något man kommer kunna göra resten av livet till att allt vändes upp och ned, säger han.

Till en början var Daniel Andersson inte särskilt orolig. Innan uppsägningen hade han varit permitterad med nästan full lön och dessutom hade staten gått in med generösa stödpaket till SAS.

Fick barn sista anställningsdagen

Men månaderna gick. Den sista dagen på sin sex månader långa uppsägningstid fick han sitt första barn och hade fortfarande inte fått besked om huruvida han hade någon framtid i bolaget.

– Jag förlorade en stor del av min inkomst. Det blev tuffare ekonomiskt. Jag blev pappa vilket var fantastiskt och arbetslösheten innebar förvisso att jag fick mycket tid med min son. Men det känns ändå stressigt inför framtiden.

Till slut valde Daniel Andersson att börja studera på nytt och utbildar sig nu inom IT. Han beskriver sin ekonomiska situation som ansträngd.

– Det har gått okej, jag har fått a-kassa och föräldrapenning. Men nästa år när jag får slut på a-kassedagar kommer det bli väldigt tufft om jag inte hittar ett nytt jobb.

Tidigare SAS-anställda piloter och kabinpersonal håller en manifestation på Mynttorget.

”Behåll uniformerna”

Det var i juni 2020 som SAS meddelade att de skulle säga upp 560 piloter, däribland 250 svenska, till följd av de stora ekonomiska förluster som pandemin medförde.

Många av de uppsagda piloterna kände sig ändå trygga på grund av sin femåriga återanställningsrätt. Dessutom säger flera piloter som Aftonbladet har talat med att SAS lovade att de ”snart skulle vara tillbaka i luften” och uppmanade dem att ”behålla sina uniformer”.

Sedan dess har SAS delat upp bolaget i flera enheter. Tidigare dotterbolaget SAS Ireland byter från årsskiftet namn till SAS Connect med bas i Köpenhamn. Därtill ska ytterligare ett till bolag startas: SAS Link med bas i Stockholm.

Till passagerarna kommer dock alla flygningar att marknadsföras som SAS oavsett vilket av bolagen kunden reser med.

Ingen av de uppsagda SAS-piloterna har ännu blivit erbjudna sina jobb tillbaka och ingen som Aftonbladet har pratat med har heller blivit erbjuden en tjänst på SAS Connect eller SAS Link.

De tidigare SAS-anställda protesterar mot flygbolagets personalpolitik.

SAS: ”Måste möta efterfrågan”

Enligt SAS själva har planen på att omstrukturera bolaget funnits sedan långt innan pandemin.

– SAS Connect har funnits sedan 2017 under namnet SAS Ireland. Det blir SAS Scandinavia, SAS Connect och SAS Link nu och det är för att möta en ny verklighet, med en ökande efterfrågan på fritidsresor och färre affärsresenärer efter pandemin, säger Simon Pauck Hansen, koncerndirektör på SAS.

Simon Pauck Hansen säger att rekryteringsprocessen precis har startat och att det inte har gjorts några nyanställningar än.

– Jag har en förväntning om att vi kommer att anställa både nya medarbetare och tidigare SAS-anställda. Det är en formell sökprocess och vi väljer de som är bäst kvalificerade.

Han intygar dock att återanställningsrätten inte gäller när det handlar om jobb på dotterbolagen.

– De anställs inte per automatik eftersom vi rekryterar till ett annat bolag. Längre fram hoppas vi kunna nyanställa även inom SAS Scandinavia och då har de piloter som du refererar till återanställningsrätt i fem år.

Men i första hand kommer ni rekrytera till SAS Connect och SAS Link?

– Ja, i den här omgången är det SAS Connect och SAS Link .

Före detta SAS-anställda från hela Skandinavien samlades på Mynttorget.

Facket: ”Handlar om kontroll”

Facket har en annan syn på saken. Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening, är övertygad om att poängen med omorganisationen är att få kontroll över sina anställda.

– Det viktiga är inte pengar, det viktiga är bara makt och kontroll. Man vill inte ha anställda som organiserar sig i stora fackförbund och står upp för sina villkor. I framtiden kommer man kunna säga att ”om ni inte håller er på mattan så kan vi lägga ner er organisation”.

V: ”Staten borde ta ansvar”

Lorena Delgado Varas (V), riksdagsledamot i näringsutskottet, delar fackets syn. På fredagen höll hon en interpellation i riksdagen där hon frågade näringsminister Ibrahim Baylan (S) huruvida staten som storägare kommer att ge SAS direktiv angående de anställdas rättigheter.

Efter interpellationen var Delgado Varas inte nöjd med svaren hon fick.

– Näringsministern tog inte till sig kritiken och visade inte förståelse för situationen som SAS-arbetarna befinner sig i. Man skjuter ifrån sig ansvaret och menar att det är en sak att vara ägare och en annan sak vad företaget gör internt.

Enligt SAS har planerna på att omstrukturera företaget funnits länge. Det hela uppges inte ha med pandemin att göra.

Men är det inte så att SAS själva borde veta bäst hur ett flygbolag ska skötas?

– De kanske har mest insyn i det. Men samtidigt har staten puttat in rätt mycket pengar för att företaget ska överleva. När staten är delägare i ett företag, då måste man ha vissa principer. Det är inte rimligt att staten är delägare i ett företag som inte respekterar kollektivavtalet.

Saknar soluppgångarna

Samtidigt som konflikten pyr varvar Daniel Andersson plugget med arbetssökande och familjeliv. Han har fortfarande en dröm om att få flyga igen, men det är en dröm som går på sparlåga.

– Jag saknar mitt jobb såklart. Jag älskade att flyga men jag är inte beredd att komma tillbaka till vilket pris som helst. Att vara anställd via ett bemanningsföretag vilket är SAS plan, det har vi sett tidigare att det ger noll trygghet.

När han tänker tillbaka på de bästa stunderna som pilot är det en tydlig bild han har.

– Soluppgångar och solnedgångar i vackert väder när man sitter i cockpit och har lite tid över, det saknar jag.

Aftonbladet har sökt näringsminister Ibrahim Baylan (S) för en kommentar. Han har dock avböjt att kommentera.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln