Drömarbetsplatsen om unga får välja

Publicerad 2021-03-19

Efter tio år på tronen får Google se sig petad.

Spotify toppar listorna när svenska studenter utser sin drömarbetsplats.

– Det är stort, säger Claes Peyron, Nordenchef på Universum som gör undersökningen.

Claes Peyron, Nordenchef på Universum

Den svenska streamingtjänsten är hett villebråd bland svenska studenter.

I tio år har amerikanska Google varit i topp på listor över svenska studenters drömarbetsplatser. I år dominerar Spotify, visar en undersökning genomförd på 21 000 studenter.

– Att ett svenskt bolag tagit sig förbi Google är stort. Google är ett företag som länge har varit världens mest attraktiva arbetsgivare, säger Claes Peyron, Nordenchef för Universum som har låtit genomföra undersökningen.

Spotifys huvudkontor i Stockholm.

Astra Zeneca klättrar

Det är bland ekonomi- och it-studenter som Spotify toppar listorna. För de aspirerande civilingenjörerna kommer streamingjätten på plats två, efter just Google. Redan förra året var Spotify i topp bland ekonomistudenterna, men bland it-studenterna får nu Google för första gången se sig slagen efter tio år av dominans.

Trenden känns också igen i andra länder, enligt Claes Peyron.

– Spotify uppfattas som ett snabbväxande företag dit alla är välkomna. De tar även väl hand om sina anställda och är duktiga på att kommunicera utåt vad de kan erbjuda, säger han om resultatet.

Svenska studenter har fått svara på vilka företag de helst tar anställning på.

Utöver Spotify och Google är även Volvo Cars, Ikea och bolag som Avanza, Nasdaq och Klarna, populära val bland svenska studenter.

Finns det någon bransch som sticker ut jämfört med tidigare?

– Ja, läkemedelsbranschen trendar i år. Vi ser företag som Astra Zeneca som klättrar med raketfart. Det har nog att göra med att vaccinen är och har varit i ropet.

Även offentlig sektor har fått ett uppsving, berättar Claes Peyron.

– Det är kopplat till att fler vill ha en lite trygg anställning i dessa tider.

Trygg anställning viktigt

I dag lockar inte längre bara en hög lön. Unga vill även ha just en trygg anställning, möjlighet att avancera inom företaget och att det är en bra arbetsmiljö.

– Studenterna suktar efter en trygghet och en gemenskap efter ett år fyllt av osäkerhet och isolering. Man vill även ha en balans mellan privatlivet och arbetet.

Enligt Claes Peyron kommer den nya generationen unga, födda efter 1997, in med hårdare förväntningar på arbetsmarknaden. De vill även i större utsträckning få en chefsroll och ställer högre krav på att arbetsgivaren har ett hållbarhetstänk.

– Studenterna lär dyka upp med en låg kravlista vid anställningsintervjun för att de ska känna sig nöjda.

Astra Zenecas huvudkontor utanför Södertälje.

Risk att lönegapet ökar

Men det finns vissa orosmoln. Unga kvinnliga studenter förväntar sig lägre ingångslön än de manliga, enligt undersökningen. Gapet kan ligga på 10 procent i vissa grupper.

– Det är mycket märkligt och något som förvånar oss.

Vad beror det på?

– Den frågan har vi inte ställt. Men antingen är tjejerna mer realistiska och killarna optimistiska. Eller så behöver tjejerna få en tydligare bild av vad de kan förvänta sig.

Enligt Claes Peyron riskerar lönegapet att etableras redan vid första jobbet om arbetsmarknaden inte blir bättre på att lyfta vad kvinnor är värda lönemässigt.

Även företagen måste steppa upp för att kunna möta kraven när studenterna väl kommer ut på arbetsmarknaden.

– Det är många företag som slåss om samma kompetens. Därför är det viktigt att se till att marknadsföra sig och möta kraven så man inte går miste om någon som man verkligen vill ha.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln