Så skyddar du dig från bedrägerier

Fyra bedrägerier att se upp för

Publicerad 2020-03-16

De lovar dig hjälp, billiga lån – eller kärlek.

Men bedragarna vill egentligen bara åt ditt id och kontonummer.

– Det här pågår hela tiden, säger privatekonomen Ingela Gabrielsson.

Över 20000 bedrägerier mot äldre och funktionsnedsatta anmäldes 2019 – det är fyra gånger fler än året innan, enligt BRÅ.

– Bedrägerier pågår hela tiden. Och eftersom vi blivit mer digitala har också bedragarna blivit det, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Här ger hon sina bästa tips på hur du skyddar dig mot bedrägerierna.

Vad ska man vara uppmärksam på?

Det finns flera olika typer av bedrägerier. Några av de vanligaste är:

  • Mejl som ser ut som att vara skickade från en myndighet eller bank där de skriver att man ska klicka sig vidare på olika länkar.

– Och de ska man aldrig, aldrig trycka på. Man blir inte kontaktad av myndigeter på det sättet, säger Ingela Gabrielsson.

  • Telefonsamtal där bedragaren säger sig ringa från din bank och att ditt konto håller på att tömmas. De säger att du måste logga in med ditt bank id för att stoppa det.

– Då gäller det att bara lägga på luren och själv kontakta din bank och fråga om det stämmer.  

  • Ett annat växande problem är så kallade investeringsbedrägerier. Det kan vara exempelvis vad som ser ut som artiklar som publiceras på sociala medier, där bedragarna har hittat på att kändisar uttalar sig om exempelvis sms-lån. Om man ser en sådan artikel ska man alltid kontakta finansinspektionen innan man klickar sig vidare, och kolla upp om det verkligen är ett seriöst företag.
  • Romansbedragare som kontaktar personer via sociala medier. De skapar vänskaps- eller kärleksrelationer till sina offer, och ber sedan om ett ”lån”.

– Det är ofta stora ligor som ligger bakom de här bedrägerierna. De utnyttjar människors ensamhet.

Hur undviker jag att bli lurad?

  • Använd aldrig din kortläsare eller Mobilt BankID på uppmaning av någon annan.
  • Logga aldrig in på Internet- eller Mobilbanken på uppmaning av någon annan.
  • Lär dig bankkoderna utantill.
  • Lämna aldrig ut kort eller några som helst uppgifter om ditt kort, exempelvis kortnummer, CVC/CVV- eller PIN-kod eller de svarskoder som genereras av din kortläsare.
  • Dela inte med dig av dina lösenord, de är personliga och ska vara helt privata.

Hur gör jag om jag blivit utsatt för bedrägeri?

Om du blivit utsatt för bedrägeri ska du genast ringa polisen. Om det är någon som tagit sig in på ditt bankkonto ska du också genast kontakta din bank så att de kan spärra ditt konto. Avbryt all kontakt med alla personer som man misstänker är bedragare.

– Och skäms inte för det, det här pågår hela tiden och kan drabba vem som helst. Det är tvärtom bra att du delar med dig och varnar andra, säger Ingela Gabrielsson.

Följ ämnen i artikeln