Niklas dundrar mot Black week-dealen: ”Så jävla fult”

Experten: Det är vilseledande

Publicerad 2022-11-25

Niklas Jonsson, 37, var på väg att nappa på K-Rautas erbjudande på den pizzaugn han länge tänkt köpa.

Men när han synade prishistoriken visade sig priset vara högre än bara ett par dagar tidigare.

– Enligt mig är det klart vilseledande, säger konsumentvägledaren Maria Wiezell som satt i den expertgrupp som utredde den nya realagen.

Lockpriser, reabluffar och falska prisdumpar. Diskussionen om hur konsumenter vilseleds har varit ett återkommande ämne under de senaste årens stora reaperioder.

Därför skärptes lagstiftningen så sent som i september i år kring vad som måste anges i de erbjudanden som ges. Nu ska konsumenten upplysas om vad det lägsta priset för en vara har varit under de senaste 30 dagarna.

Trots det fortsätter priser att höjas tätt inpå reatillfällen som kan skapa en bild av en stor sänkning.

Det är något som Niklas Jonsson, 37, från Västerås fått erfara. Han letade runt efter en pizzaugn och såg K-Rautas erbjudande om 9 procent sänkning på just den produkt han sökte.

PLUS: Så undviker du att bli lurad på Black Friday

K-Rautas pizzaugn blev dyrare – precis före reastarten.

Överraskning i prishistoriken

Men en närmare titt på prishistoriken visade att ugnen i stället var hundra kronor dyrare än företaget sålt den för en vecka tidigare.

– I det här fallet så handlar det om en dyr pryl och prisskillnaderna är inte jättestora, men rent principiellt så tycker jag att det är jävligt fult att hålla på så här. Jag upplever det som ett bedrägligt beteende där man faktiskt försöker lura kunden, säger han.

I det erbjudande som Niklas Jonsson reagerat på håller sig K-Rauta inom lagen. Det genom att visa det lägsta priset de senaste 30 dagarna som noteras till 3 690 kronor.

Men även om så är fallet, tycker Niklas Jonsson att det finns stor dos av otydlighet i erbjudandet.

– De kan ju i det här fallet hävda att de varit transparenta. Men jag tycker de spelar på konsumentens vilja att hitta bra priser och hoppas nog någonstans att kunden inte kollar så noga, säger Niklas Jonsson.

Det han avser med ”att inte kolla så noga” gäller den prisförändring som K-Rauta gjort på produkten mellan 16 november och 21 november.

Då höjdes priset på ugnen från 3 690 till 4 190 kronor. Men sedan sänktes priset igen till 3 790 kronor – vilket alltså är mer än det lägsta priset de senaste veckorna.

Tyder på vilseledande agerande

Prismanövern som ger företaget möjlighet att påvisa en 9 procentig rabatt är alltså i lagens mening helt korrekt.

Trots det anser Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, och medlem i den expertgrupp som medverkade i utredningen till den nya lagen, att exemplet visar på ett ”vilseledande agerande”.

– I den nya paragrafen står det bara att näringsidkaren är skyldig att visa det lägsta priset man haft de senaste 30 dagarna. Men om man tittar på vad som ska anges när man anger procentsatsen står det inget i lagtexten kring det. Men om det inte ska vara vilseledande för konsumenter så borde referenspriset vara det lägsta priset. I det här fallet innebär det att priset blir plus och inte minus.

 Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

I Aftonbladets granskning har vi sett flera andra erbjudanden som är uppbyggda på samma sätt. Det kan enligt Maria Wiezell tyda på att det finns en oklarhet kring det nya regelverket. Hon både hoppas på och tror att det kan komma klarlägganden kring exakt vad som gäller framåt.

Räknar med prövningar enligt nya lagen

Enligt hennes bedömning kommer det med all sannolikhet komma prövningar av ärenden kopplat till den nya lagen och eventuella gråzoner.

– Det har inte gjorts då detta är den första stora rean som vi haft i samband med den här nya lagstiftningen. Om vi tittar på att prisinformation inte får vara vilseledande så tycker jag att det blir det om man inte jämför med det lägsta priset under de senaste 30 dagarna, utan det högsta. Min bild av tanken bakom lagen är att en procentsats ska utgå från skillnaden mot det lägsta priset under den avsedda perioden.

Maria Wiezell säger att det finns en möjlighet att lagen inte är tillräckligt tydligt uttryckt, och att det därför går att göra olika tolkningar. Därför vill hon se ett klarläggande om vad som gäller enligt den nya lagen.

– Jag tycker man borde förtydliga att man ska använda det lägsta priset de senaste 30 dagarna som referenspris och att man inte kan ta vilket pris som helst under perioden. Annars blir det vilseledande och ger inte konsumenten en rättvisande bild. Det är ointressant egentligen vad handlaren höjde priset till precis innan en sänkning då det är något av en skenmanöver.

Tillbakavisar kritiken

Bygg- och järnvaruhandlaren håller inte med om att de skulle ha agerat missledande i det aktuella erbjudandet.

– På K-Rauta är vi transparenta med prissättningen. Vi var en av de första på marknaden att implementera den nya marknadsföringslagen där konsumenten kan se lägsta pris under de senaste 30 dagarna, skriver bolagets verksamhetschef Daniel Ahlqvist i en kommentar till Aftonbladet.

Han uppger att pizzaugnen ingick i en kampanj veckorna innan Black week, därav det lägre priset som sedan höjdes.

– Vi har den även i nuvarande Black week-kampanjen, men då till ett något högre pris. Referenspriset har alltså alltid varit detsamma under dessa två olika kampanjer.

För Niklas Jonsson blev det ingen pizzaugn den här gången.

– Jag kommer med stor sannolikhet att köpa en ugn. Men då blir det från en aktör som jag upplever spelar schysst.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln