Kronofogden hjälper flygresenärer driva in pengar av SAS

Uppdaterad 2020-10-26 | Publicerad 2020-10-22

Hundratusentals personer väntar fortfarande på att få tillbaka pengar för inställda resor med SAS.

I sju av fallen har det gått så långt att Kronofogden nu går vidare för att driva in skulderna från flygbolaget.

– Jag lovar, alla ska få tillbaka sina pengar, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Totalt har 107 personer vänt sig till Kronofogden i år för att få hjälp med att driva in pengar för inställda SAS-resor. Hittills har myndigheten gått vidare med 20 ärenden och i fem av fallen har skulden betalats.

– Vi har sju ärenden just nu där SAS inte har betalat tillbaka i tid efter att vi hört av oss. Vi kommer därför att påbörja en tillgångsutredning för att driva in pengarna. Om pengarna inte kommer in kan det bli en fråga om utmätning, säger Anders Fahlén Sundblad vid Kronofogden.

Flera ärenden före i kö

Men det kan dröja några veckor innan ärendena inleds för att myndigheten har annat som ligger före i kön. Kronofogden kommer då att undersöka vilka tillgångar SAS har och vad som kan ha orsakat att skulderna inte betalats. Flygbolagets nota till de sju privatpersonerna ligger på 87 417 kronor.

– När det är ett sådant stort företag brukar förklaringen till att små skulder inte betalats vara att det blivit en miss på ekonomiavdelningen, säger han.

Nästa vecka har åtta andra ärenden sista betalningsdag. Där ligger summan på 69 988 kronor. SAS totala skuld hos Kronofogden landar just nu på 157 405 kr.

Freja Annamatz, presschef för SAS i Sverige, vill inte kommentera de specifika fallen.

– Vi får titta på vad som har hänt, men mer än så kan jag inte säga.

Freja Annamatz är presschef på SAS Sverige

SAS lovar betalat tillbaka

Freja Annamatz berättar att SAS i år har återbetalat pengar till 1,3 miljoner kunder. Men fortfarande väntar hundratusentals personer på ersättning, något som Freja Annamatz beklagar.

– Vi når tyvärr inte upp till kravet på sju dagars återbetalning. Vi gör vårt allra bästa för att se till att återbetala de kunder som är kvar, säger hon.

Vad är det som gör att det tar så lång tid?

– Det är en extrem situation som har uppkommit av att så många flyg blev inställda under en lång period tidigare i år. Vi hanterar över 5 000 ärenden om dagen. Ärendena varierar dessutom i komplexitet vilket gör att handläggningstiderna för vissa kan bli längre, säger Freja Annamatz.

Hur länge kan det dröja innan pengarna är inne på kontot?

– Jag kan tyvärr inte ge en exakt tid. Jag förstår om det är många som är frustrerade. Vi gör allt vi kan och jag lovar att alla som fått ett flyg inställt och vill ha pengarna tillbaka kommer att få det, säger hon.

Den som vill kan även få en värdecheck som motsvarar priset på flygresan. Den är giltig i 12 månader.