Ny miljardförlust för SAS

Publicerad 2022-05-31

SAS fortsätter kämpa i motvind.

För perioden februari till april redovisa de en förlust på 1,6 miljarder kronor.

”I dagsläget förväntas det att en betydande del av det nya egna kapitalet sannolikt kommer sökas från nya investerare”, skriver vd Anko van der Werff i rapporten.

Flygbolaget SAS uppförsbacke fortsätter. I den senaste kvartalsrapproten för perioden februari till april redovisar bolaget ett en förlust före skatt på cirka 1,6 miljarder kronor, rapporterar E24.

Samma period förra året landade landade förlusten på 2,3 miljarder kronor.

PLUS: ANDREAS CERVENKA: Hög tid att vinka adjö till SAS

Intäkterna ökade till drygt 7 miljarder kronor från 1,9 miljarder kronor under jämförelsekvartalet.

– Det är två saker som jag tycker är viktiga är viktiga att lyfta fram idag. Vi ser att passagerarna återvänder och efterfrågan ökar. Samtidigt ökar intäkterna avsevärt och våra likvida medel ligger runt 8,5 miljarder kronor, vilket är högre än innan pandemin. Sammantaget är min bedömning att bolaget är på rätt väg, säger Anko van der Werff till Aftonbladet.

Som en del i arbetet med att vända SAS pekar van der Werff på det besked som lämnades i rapporten om bolagets behov av ytterligare kapital.

SAS strävar efter att omvandla cirka 20 miljarder kronor i form av skuld och hybridobligationer till aktiekapital. De avser också att ta in minst 9,5 miljarder kronor i nytt eget kapital

”I dagsläget förväntas det att en betydande del av det nya egna kapitalet sannolikt kommer sökas från nya investerare”, skriver vd Anko van der Werff i rapporten.

När det gäller frågan om att omvandla skulder och hybridobligationer är han mer försiktig med hur det kommer att lyckas.

– Det är en utmaning med flera intressenter inblandade i en komplicerad förhandling. Vi har arbetat med detta de senaste två månaderna, och i ärlighetens namn måste jag säga att det i nuläget inte nåtts tillräckliga framsteg. Jag vill vara väldigt tydlig här, vi måste få de olika parterna till bordet och att de är redo att förbinda sig. Jag tror att det finns de som hoppas att andra lösningar ska uppstå eller skapas men det finns inga alternativ, säger Anko van der Werff.

Två faktorer: Högre bränslepriser och Ukrainakriget

SAS förluster förklaras bland annat med höga bränslepriser i skuggan av kriget i Ukraina och att dollarn stigit mot kronan. Något som medfört ökade kostnader för flygbolaget.

– Med den ryska invasionen av Ukraina har ett flertal saker hänt. En sak är att bränslepriserna har ökat och det är alltid en utmaning för flygbolag. En annan sak är att Rysslands har stängt sitt luftrum så vi kan inte flyga över Ryssland när vi flyger till Asien, säger Anko van der Werff till Sveriges Radio Ekot.

Personalbrist och försenade leveranser – två pandemieffekter – har samtidigt lett till ett berg av ombokningar med tusentals inställda flygningar i sommar.

– I början av kvartalet påverkades vi fortfarande av omikron, säger Anko van der Werff.

Analytiker som Ekot pratat med tror inte att SAS kan räddas utan hjälp från svenska och danska staten.

Plan för att omvandla SAS

Flygbolaget SAS lanserade i februari en plan, SAS Forward, för att få ordning på kostnadsstrukturen. Målet är att dra ned kostnaderna med 7,5 miljarder kronor per år, skriver TT.

I planen ingår en omvandling av flygplansflottan, nätverket och produktutbudet. Det bygger även på omförhandlade kollektivavtal, en digital omvandling och investeringar i moderna bränsleeffektiva flygplan.

Bärande för att få verksamheten att gå runt är att minska skulderna och ta in nytt kapital. SAS beskriver det som:

”Kraftfulla åtgärder för att fortsätta sänka kostnaderna med en betydligt mer omfattande fördelning av kostnadsbördan mellan alla större intressentgrupper och fordringsägare”.

Anko van der Werff uppger att det är avgörande att bolaget lyckas med de åtgärder som nu genomförs som aviserat.

– Det här är vägen framåt och SAS styrelse står helt bakom att genomföra planerna i SAS Forward.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln