Skönhet en raket på nätet

Olle Lindström/TT

Publicerad 2020-02-18

Hemelektronik och kläder toppar fortfarande e-handeln. Men det är en annan varugrupp som växer snabbast när svenskarna e-shoppar allt mer.

87 miljarder kronor. Så mycket stod näthandeln för i fjol, enligt Postnords e-barometer som tas fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

– Det är fortsatt en otroligt stark tillväxt för e-handeln, säger e-handelsexpert Arne Andersson på Postnord.

Ökningen från året före var 10 miljarder kronor, men procentuellt har ökningstakten mattats av till 13 procent. Och nästa år krymper den ytterligare, till elva procent enligt Postnords prognos.

Flera orsaker

Orsaken är en blandning av Greta- och brexiteffekter med uppmaningar om minskad konsumtion för klimatets skull, och att Storbritannien är den näst vanligaste utländska handelsplatsen för e-shoppande svenskar. Även coronaviruset och en allmänt svalare konjunktur väntas dämpa den elektroniska handelns tillväxt något, enligt Arne Andersson.

Bokhandeln var bland de första delbranscherna som slog ordentligt på nätet. Fortfarande säljs mer än hälften av alla böcker via e-handlarna. Nu har den andra digitaliseringsvågen kommit, i form av streamade ljudböcker, vilket fått tillväxten av fysiska böcker på nätet att stanna av helt. Elektronikvarorna var också tidigt ute och dominerar fortsatt. Även klädshopparna knappar in sina beställningar på mobil eller dator i allt större utsträckning, med butiksdöd som en konsekvens.

Raket i fjol

Men allra mest växer apotekshandeln, plus 36 procent i ökad e-handel under fjolåret.

– Skönhet och hälsa är en raket på nätet, säger Arne Andersson.

Och det är också produkter som människor handlar hyfsat ofta. Det är få returer och varor enkla att hantera.

– Det är en e-handelsvänlig produkt.

Däremot gick det trögt för leksakshandeln, något som förvånar Andersson. Flera konkurser i leksakshandeln kan vara en förklaring. Även livsmedel har en bra bit kvar, maten växer men från låga nivåer fortfarande.

Viss återhämtning

– Det ska bli otroligt spännande att se om de får tillbaka någon avkastning på alla investeringar de gör, Kinnevik, Coop och Ica. Det har vi inte sett än, säger Arne Andersson.

Och än är de fysiska butikerna rent generellt långt ifrån döda, även om konkurserna duggat tätt senaste året. Det märktes under fjolåret en viss återhämtning, från att under 2018 ha tappat ordentligt.

– Det finns en tendens till att den fysiska handeln vaknat, i att anamma e-handeln som en kanal, säger Andersson.

Totalt sett omsätter detaljhandeln runt 700 miljarder kronor årligen, varav knappt 90 miljarder på nätet.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln