Tusentals kan kräva ersättning efter strejken

Erik Jenderbo/TT

Publicerad 2022-07-20

Nästan en halv miljon människor har berörts av SAS-strejken. Arkivbild.

Många resenärer har nu börjat söka ersättning för de flyg som blivit försenade eller inställda till följd av SAS-strejken – men vad konsumenten har rätt till kan variera.

Omkring 30 000 resenärer berördes varje dag av SAS-strejken under de 15 dagar som den pågick – vilket totalt blir nästan en halv miljon berörda. Nu söker många av de drabbade ersättning för inställda och försenade flyg.

Hur många det är som söker ersättning kan SAS ännu inte uttala sig om.

– Det är alldeles för tidigt att säga det nu, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS till TT.

Oklart när man får ersättning

Även hur lång tid det kommer ta att få sin ersättning har SAS svårt att uttala sig om, säger Nyman. Det beror också på vilken typ av ersättning man kan få; om man har rätt till vanlig återbetalning eller till övrig ekonomisk ersättning exempelvis.

– Allting som kräver en manuell hantering tar längre tid medan det som sker automatiskt går snabbare. Om man till exempel begär en återbetalning direkt i stället för ombokning görs det automatiskt och då går det väldigt fort. Men det som hanteras manuellt får man förvänta sig kommer ta tid, säger Karin Nyman.

Enligt Henric Jonsson, vägledare på Konsumentverket, ska konsumenten först och främst ha rätt att välja mellan ombokning av flygbiljetten och återbetalning.

– Väljer man ombokning så är det krav på att man ska komma fram till sin slutdestination med likvärdiga transportvillkor. Och vid återbetalning ska man ju få pengarna tillbaka helt enkelt. De här kraven ska man ställa direkt till företaget, till SAS i detta fall, och man ska helst formulera kravet skriftligen, förklarar han.

Skadestånd för extra kostnader

Om konsumenten får andra kostnader till följd av den inställda flygresan, exempelvis för logi eller mat, kan man i stället få skadestånd utbetalat av flygbolaget.

– De här kostnaderna ska så klart vara rimliga, man kanske inte ska ta in på ett femstjärnigt hotell till exempel, säger Henric Jonsson.

Konsumenten kan även ha rätt till ett fjärde ersättningsalternativ: kompensation i form av ett schablonbelopp.

– Om man har rätt till detta eller inte beror på lite mer exakt vad som hände, blev du ombokad eller inte? Och i så fall hur sent kom du fram till din destination om du blev ombokad. Hur lång tid tog flygresan? Beroende på kan man ha rätt till antingen 250, 400 eller 600 euro per passagerare, säger Jonsson.

Följ ämnen i artikeln