Resebokningarna upp 90 procent efter regnig midsommar

Publicerad 2021-06-26

En blöt midsommarafton har satt fart på svenskarnas ressug, visar siffror från Tui.

Även på Ving och Apollo ser man en tydlig midsommareffekt – men pandemin gör sig fortfarande påmind.

– Vi är fortfarande långt, långt ifrån de vanliga nivåerna, säger Adam Györki på Tui.

Inom resebranschen är dåligt väder på midsommar inget man deppar över eftersom det brukar betyda att sista minuten-bokningarna drar iväg rejält – vilket även är fallet i år.

– Vi tittade nu på eftermiddagen och jämförde med förra veckan och tittar vi på hela Sverige är det dubbelt så många som har bokat i jämförelse med veckan innan, säger Adam Györki, pressansvarig på Tui.

Framförallt i Göteborg har ressuget märkts.

– I Göteborg har det tredubblats. Vi kan inte säga vad det beror på, vi kan bara notera att de sticker ut.

Branschkollegorna på Apollo ser samma mönster som på Tui.

– Vi ser alltid det i samband hur vädret är på midsommar. Under hela våren har man sett effekt av vaccinationen egentligen, i takt med att fler och fler vaccinerar sig har vi sett att bokningarna ökar, säger Annica Smith, pressansvarig på Apollo.

Inte lika väderberoende i år

Ving tror man att vädret kommer styra bokningarna något mindre i år på grund av det uppdämda ressuget efter många uteblivna utlandssemestrar det senaste året.

– Vi ser att i takt med att det kommer regn ökar bokningarna. Men bokningarna har ökat markant ändå, i år är det kanske inte riktigt lika väderberoende eftersom folk inte har rest på ett år, säger Fredrik Henriksson på Ving.

– Man har sett att efter att träffa familj och vänner så ligger att resa utomlands högst på listan av grejer man saknar. I takt med att man öppnar upp så kommer resandet igång.

På alla resebyråer som Aftonbladet har varit i kontakt med säger man att det under våren har varit främst äldre som har bokat sommarresor, men att övriga målgrupper börjar komma igång nu.

Många äldre reser

– Det stack iväg lite mer bland 55 uppåt när vaccinationen kom igång. Men nu är det ganska jämnt fördelat över alla målgrupper. I början när det handlade om vaccination var det lite mer bland de som fått vaccin, säger Fredrik Henriksson.

Även när det gäller destinationerna ser Tui, Apollo och Ving samma mönster: klassikern Grekland är en klar favorit 2021.

– Grekland är det stora resmålet den här sommaren. De öppnade för turism för ett tag sen och de har synts lite mindre i rapporteringen om corona, säger Adam Györki på Tui.

Sol, bad och gyros. Vad mer kan man begära här i livet?

Men trots att resebranschen sakta börjar återhämta sig så förväntar sig resebyråerna inte att de ska komma i närheten av samma bokningsnivåer som innan pandemin. Alla uppger att man troligtvis kommer att landa på runt 70 procent av ett vanligt år – om det går bra.