Svårt att få ersättning vid förlorad post

ARN: Liten chans att få rätt

Uppdaterad 2019-08-29 | Publicerad 2019-07-12

300 klagomål till ARN har lett till sju fall där kunden fått rätt.

Av 300 klagomål mot Postnord har sju fått rätt, rapporterar Ekot. Enligt Allmänna reklamationsnämnden är siffrorna ett resultat av postlagen.

Av drygt 300 klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) mot Postnord de senaste tre åren, har bara sju fått delvis eller helt rätt, rapporterar SR Ekot.

– Ja, det är bara i en handfull ärenden som vi verkligen ger konsumenten rätt, säger Bo Helin, beredningsjurist på ARN till Ekot.

De vanligaste klagomålen gäller brev och paket som inte har kommit fram eller som har skadats.

Hänvisar till postlagen

ARN hänvisar till postlagen och tar endast upp tvister där värdet överstiger 500 kronor. Det ska också finnas ett avtal mellan mottagaren och Postnord.

Övriga ärenden sorteras ofta bort direkt. Till Ekot säger Bo Helin att det är liten chans att få rätt om paketet inte dyker upp.

– Man ska inte glömma bort att vi har ett antal ärenden som avskrivs eftersom parterna har kommit överens under handläggningens gång. Det kan finnas en poäng med det också att man lyckas komma överens när ärendet har kommit in hit, säger Bo Helin vidare.

Få får rätt mot Postnord vid reklamationer till Allmänna reklamationsnämnden. Arkivbild.

Få paket och brev försvinner

Det är en liten andel av post som verkligen försvinner, enligt Ekot. Om det väl händer är inte Postnord, enligt Postlagen, skyldig att ersätta post till ett lågt värde, berättar Postnords Peter Hesslin.

– Allt som oftast när man får en reklamation med paket som har försvunnit, så finner vi det. Men det händer saker på vägen, om man har otur. Det gäller att tänka sig för, säger han till Ekot.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu