Nu klickar fler hem grönskan online

Anna Karolina Eriksson/TT

Publicerad 2020-05-01

När många stannar hemma i coronatider står trädgårdsbranschens e-handel inför rekordförsäljning.

– Det sprungit i taket på ett sätt som ingen kunde ana, säger Bengt Håkansson på Odla.nu till TT.

Fördubblad försäljning i mars och april och stort behov av extrapersonal – e-handelsföretaget Odla.nu har fullt upp. Säsongen har egentligen knappt börjat, men det beställs redan en hel del till balkong, koloni och trädgård.

– Väldigt mycket grönsaker, mycket bärbuskar. Ätbart är trenden, som potatis, sättlök och jättemycket fröer. Grönsaksfröer, säger Odlas platschef Bengt Håkansson och fortsätter:

– Vi har lyft in extra personal för att klara anstormningen – ett 20–30-tal nya extra personal som jag kanske inte hade behövt i vanliga fall.

"Det är rätt galet"

Konkurrenten Wexthuset vittnar om ett liknande tryck.

– Nu slår väl alla rekord – vi har en ökning i april med 90 procent i omsättning jämfört med samma period i fjol. Det är rätt galet, vi jonglerar för att få ut varor, berättar vd:n Lena Ljungquist.

Det är inte bara plantor och fröer som efterfrågas online.

– Vi ser ökning i antalet växthus. Det är hela bredden – folk behöver krukor, jord, näring och växtlampor och odlingshjälpmedel.

"In i beredskapsläge"

Klostra Handelsträdgård, som säljer köks- och trädgårdsväxter på nätet, tar nu emot runt 300 beställningar varje dag – det dubbla jämfört med tidigare, berättar delägare Mikael Sjöbeck när TT ringer.

– Det som har peakat mest är sättlök och sättpotatis. Sverige har gått in i beredskapsläge och säkrar potatis inför vintersäsongen.

Antal beställningar slog om på bara ett par veckor.

– Vi hade planerat en tillväxt på 30 procent, nu har vi en tillväxt på över 100 procent sedan folk började sitta hemma.

Fler äldre handlar

Även kedjor som Plantagen och Blomsterlandet märker av efterfrågan. Den sistnämnda kedjan ser även hur 65-plussare nu börjar klicka hem växter via webben. Enligt Blomsterlandets e-handelschef Tirdad Zadeh handlar det om en sexprocentig ökning av den äldre målgruppen under mars-april, jämfört med hela förra året.

– Om jag tar tempen på vår kundtjänst så får vi också mycket frågor som vi inte fått tidigare – frågor från de som uttrycker att de inte får gå hemifrån, och frågor om hur man lägger en order, säger han till TT.

Coronaläget medför också vissa förseningar i leverans.

– På grund av efterfrågan som har ökat rejält, så påverkar det våra leveranstider som just nu är lite längre än vanligt.

Pelargoner med taxi

Zetas handelsträdgård i Huddinge har även de fullt upp med att skicka växter per post, men har även börjat leverera kassar med blommor och köksväxter lokalt i Stockholmsområdet i coronatider.

– Det är väldigt många äldre som inte kommer ut och kan handla, och de började skriva till oss om att packa ihop pelargoner. Det kom många sådana mejl, säger VictoriaSkoglund på Zetas som kontaktade ett taxibolag för ett tag sedan.

– Jag frågade om de var intresserade av att köra ut kassar till de som inte vågar sig ut. Och de var de, så vi fick ihop det där samarbetet på bara några dagar.

Odla.nu, som precis expanderat med ny odlingsanläggning utanför Kristianstad, odlar mycket eget – grönsaker och sommarblommor – för försäljning på nätet.

Att ta in produkter utifrån kan komma att bli svårt för företagen, tror Bengt Håkansson.

– Det kommer bli brist på produkter framöver. De som producerar växter kunde inte förutspå denna försäljning. Det är längre leveranstider på allt – och medelhavsväxter från Italien går att få tag på men tillgången har strypts lite.

Följ ämnen i artikeln