ARN: Kunder har rätt att få pengarna tillbaka

Publicerad 2020-06-15

Har du köpt biljetter till ett evenemang som ställts in på grund av corona?

Då har du rätt att få pengarna tillbaka. Det slår Allmänna reklamationsnämnden fast i ett nytt beslut.

Om ett evenemang ställs in har konsumenterna rätt att få pengarna tillbaka. Det slår Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fast efter att ha granskat ett antal anmälningar med koppling till coronapandemin.

Den som köpt biljett till ett evenemang som ställts in på grund av coronapandemin ska inte behöva betala.

– Den som inte får en avtalad prestation, exempelvis möjligheten att delta i ett motionslopp eller gå på en konsert, är alltså som utgångspunkt inte skyldig att betala för den, säger ARN:s chef Marcus Isgren.

Just nu finns det ungefär 1 500 ärenden på ARN:s allmänna avdelning som rör corona. De flesta av företagen som blivit anmälda invänder att de inte haft möjlighet att hålla sin del av avtalet på grund av de restriktioner som införts. De menar också att vi nu befinner oss i en extraordinär situation som de omöjligt hade kunnat förutspå.

Men enligt ARN spelar det ingen roll. Företagen är fortfarande skyldiga att betala tillbaka kostnaden för den tjänst som inte har levererats.

– Ibland inträffar oväntade saker som gör att det blir väldigt svårt eller till och med omöjligt för ena parten att hålla sin del av avtalet. Men för att slippa betala tillbaka pengar i en sådan situation krävs att det finns ett avtalsvillkor som ger parten denna rätt, förklarar Marcus Isgren.

”Om man inte får det man beställt har man rätt att få pengarna tillbaka”, säger ARN:s chef Marcus Isgren.

Datumet ofta avgörande

ARN har fattat beslut i två separata ärenden. Det ena gällde en cykeltävling som ställdes in där det fanns ett avtalsvillkor som skulle begränsa arrangörens återbetalningsskyldighet till 50 procent av anmälningsavgiften vid så kallade extraordinära omständigheter.

Det andra fallet rör en musikkonsert som där arrangören erbjudit konsumenten att närvara vid konserten ett år senare.

– Själva datumet för en konsert är oftast avgörande för konsumentens val att köpa biljetten. Det är därför inte möjligt för arrangören att utan konsumentens godkännande tvinga denne att godta att biljetterna ska gälla för ett motsvarande evenemang en annan dag, säger Marcus Isgren.

Hur vet jag vad som gäller för just min biljett?

Om du inte får tillbaka pengar efter ett inställt evenemang och är osäker över vad som gäller kan du höra av dig till ARN för en kostnadsfri prövning av ärendet.

– Då prövar vi ditt ärende utifrån det vi nu kommit fram till, säger Isgren.