Berättade att hon var gravid – fick sluta på Mathem

Kritiserade företaget stäms av Diskrimineringsombudsmannen

Publicerad 2021-05-19

Hon var snabbast av alla nyanställda på Mathems varulager.

Men trots det fick kvinnan beskedet att hon skulle tvingas sluta – en månad efter att hon berättat om sin graviditet.

Nu stäms miljardbolaget för diskriminering.

”Gruppchefen sa till mig när vi satt med mina papper att HR-chefen inte tyckte att det var någon mening att förlänga mig.”

Det skriver kvinnan i den anmälan som hon lämnat in till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

I dokumentet berättar kvinnan om hur hennes provanställning på det snabbväxande och kritiserade e-handelsföretaget Mathem avslutats kort efter att hon sagt till sin arbetsledare att hon väntade barn.

”Alla andra utom jag har fått förlängt”, skriver kvinnan vidare.

”De har dessutom anställt fler efter att jag fick informationen om min provanställning.”

Kvinnan som anmält Mathem fick sin provanställning avslutad. Genrebild.

”Utsatt för direkt diskriminering”

DO anser att Mathem brutit mot diskrimineringslagen. Myndigheten har därför beslutat att dra företaget inför Arbetsdomstolen.

”Mathems beslut har haft samband med NN:s (kvinnans namn, reds. anm) graviditet. Mathem har därigenom missgynnat NN av skäl som har haft samband med hennes kön. Det innebär att bolaget har utsatt NN för direkt diskriminering”, heter det i stämningsansökan.

DO hänvisar också till en sms-konversation, där en chef ifrågasätter varför kvinnan inte berättade att hon väntade barn då hon blev anställd.

”Som vi pratade om så är provanställning en prövotid och den har inte kunna fullföljas på grund av bland annat frånvaro”, skriver arbetsledaren.

”Man hade dessutom dolt information kring graviditet vid anställning, vilket både jag och gruppen på HR reagerade över”.

En Mathem-bil som levererar mat.

Jobbade snabbast av alla

Kvinnan fick fast jobb, med sex månaders provanställning, på Mathems varumottagning i maj 2020. I slutet av augusti informerade hon arbetsgivaren om graviditeten, och att förlossningen var beräknad till januari i år. En månad därpå kom beskedet att provanställningen skulle avslutas.

I en skrivelse till DO har Mathem hävdat att beslutet fattades utifrån en ”samlad bedömning av prestation, närvaro, lojalitet samt samarbete” och att det ”framförallt var NN:s prestation som var skälet till att hennes anställning avslutades”.

Enligt Mathem mäts medarbetarnas insatser främst utifrån hur många kollin de hanterar. DO har jämfört NN:s tempo med andra provanställdas, och kommit fram till att hon var snabbast av alla.

Krävs på 70 000 i ersättning

Lotta Olofsson är kommunikationschef på Mathem. Hon är förtegen om det inträffade, med hänvisning till rättsprocessen.

”Vi har ett pågående ärende med DO där vi har olika syn på vad som hänt, vilket är väldigt beklagligt eftersom Mathem aldrig tolererar någon form av diskriminering på arbetsplatsen”, skriver Olofsson i ett sms.

”Det är mycket viktigt för oss på Mathem att erbjuda alla medarbetare en jämställd arbetsplats, där alla behandlas lika. För detta har vi tydliga rutiner som vi jobbar utifrån.”

DO kräver att Mathem betalar 70 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan. Myndigheten anser också att företaget bör kompensera henne för den ekonomiska förlust som uppkommit på grund av utebliven lön, lägre föräldrapenning och sänkt pension.

Aftonbladet har sökt kvinnan för en intervju.

Omsätter miljarder

Mathem har gått som tåget under coronapandemin. 2020 blev tillväxten 50 procent, och omsättningen landade på 2,3 miljarder kronor. I slutet av april tog bolaget in 1,1 nya miljarder i en investeringsrunda.

Mathems-kassar. Företaget gick väldigt bra 2020, den totala omsättningen blev 2,3 miljarder kronor.

Men det har stormat kring Mathem tidigare. 2018 kunde Aftonbladets ”200 sekunder” avslöja matsnusk och bristande varuhantering. Personal vittnade också om hur de tvingats kissa och byta mensskydd bland kassarna som skulle levereras.

”Vi söker alltid med ljus och lykta efter bättre varor, lägre priser och små misstag att åtgärda”, skrev grundaren Tomas Kull i ett mejl till kunderna i samband med att granskningen publicerades.