”Trodde inte småbutikerna skulle dö så snabbt”

Butiksdöden breder ut sig: ”Problem före corona”

Uppdaterad 2021-03-22 | Publicerad 2021-03-20

Tomma lokaler, färre nischade butiker och en e-handel som tar allt större mark.

Butiksdöden har tagit Stockholm med storm i pandemins spår – men utvecklingen påbörjades långt innan virusets tid.

– Det är lönlöst att driva en butik i dag. Det gör man för att det är kul, inte för att tjäna pengar, säger småföretagaren Malin Nordström.

På östra Kungsholmen i centrala Stockholm ligger mindre privatägda butiker, kaféer och restauranger tätt.

Småföretagarna vittnar om en stark lokal anda. Lite som i en småstad, även om citykärnan bara ligger ett stenkast bort.

Men de senaste åren har allt fler affärer stängt igen i stadsdelen. Många lokaler ekar tomma.

– När någonting slår igen så förblir det tomt ett tag. Så var det inte förut, säger Malin Nordström, ordförande i företagarföreningen Kungsö på Kungsholmen.

Inte längre svårt att hitta lokal

Själv driver hon butiken Hantverkargatan 18. I affären finns det bland annat luvtröjor och brickor med Kungsholmstryck på och silversmycken som hon själv har tillverkat.

I dag får Malin, som också är bosatt i området, bara ha två kunder samtidigt i butiken enligt nya restriktioner. Men de senaste året har trängseln inte varit ett stort problem.

Malin Nordström, ordförande i företagarföreningen Kungsö på Kungsholmen. Hon själv driver butiken Hantverkargatan 18.

När hon bestämde sig för att öppna en butik för lite mer än fem år sedan var det svårt att ens få tag på en bra lokal i området.

– Då hade jag aldrig trott att lokalerna skulle eka tomma bara några år senare. Att stadsdelen skulle dö ut så snabbt.

Enligt henne har coronapandemin påskyndat det som har kommit att kallas butiksdöden. Särskilt i stadskärnor som innan det hade klarat sig lindrigt undan ökad konkurrens från nätet, gallerior och handelsplatser.

Men, säger hon:

– Viruset har absolut påverkat oss företagare här i Stockholm, men vi kan inte bara skylla på det. Redan innan corona så märktes en förändring i att folk inte handlar i butik på samma vis.

Viktigt med en stark kundgrupp

Omställningen från fysisk till digital handel påbörjades redan för ungefär tio år sedan i Sverige. Samtidigt har butikerna i landets – inte bara Stockholms – stadskärnor fått konkurrens av handelsplatser, köpcentrum och gallerior.

– Det är väldigt svårt att driva en liten butik i stan i dag. Det krävs att du har en trogen kundgrupp eller att du sälja något som inte finns på nätet, säger Jonas Arnberg, vd för Handelns utredningsinstitut, HUI Research.

Enligt honom är det fortfarande bara är 15 procent av all handel som sker på nätet – den absoluta volymen finns fortfarande i en fysisk butik. Men varför ser vi då så pass många tomma lokaler i city?

– En stor anledning är hyresnivåerna. Många ser det som en riskfylld affär att öppna en fysisk butik när hyran blir en så stor del av kostnaden. Fler väljer därför att etablera sig digitalt, säger Jonas Arnberg.

Redan innan pandemin stod lokaler tomma på Kungsholmen och det kunde dröja ett tag innan någon ny verksamhet flyttade in.

Politiskt engagemang avgörande

I stället ersätts de tomma lokalerna på markplan, där det i vanliga fall brukar ligga småbutiker och restauranger, av stora kedjor eller kontor.

För den som vill fortsätta ha en pulserande stadskärna framöver lever hoppet mycket på lokalpolitikerna, anser Jonas Arnberg.

– Flera städer har inte investerat tillräckligt i city de senaste åren. I stället har handelsplatser växt så det knakar. Politiker har ett stort ansvar i vad de väljer att satsa på.

Framöver kan även en annan faktor komma att påverka centrum, tror han.

– Pandemin har vänt lite på det hela och lokalhandeln går bättre än tidigare. Du åker inte längre in till kontoret, utan jobbar hemifrån och handlar i närheten av där du bor.

Christopher Gustavsson är köksmästare på restaurangen Styrelsen bar och bistro.

Företag kämpar för lokala andan

Tillbaka till Kungsholmen.

Christopher Gustavsson, köksmästare på restaurangen Styrelsen bar och bistro lyfter hur viktigt det är med en ”småstadskänsla”. Något som enligt honom kan gå förlorat om fler kedjor och kontorslokaler hittar dit.

Sedan restaurangen öppnade för sex år sedan har han fått se många butiker komma och gå här, samtidigt som allt fler restauranger etablerat sig.

– Vi har inte alls påverkats på samma sätt som butikerna, även om det såklart varit tufft under coronapandemin. Vi gynnas av att ligga i ett område där folk faktiskt bor och har sett en växande krogmiljö här med åren.

Han tror att om den lokala andan inte bevaras på Kungsholmen så lär det framöver främst vara restauranger som bidrar till liv och rörelse här.

– Det vore tråkigt om det blev så, säger Christopher Gustavsson.

För butiksägaren Malin Nordström, som också pratar för företagarföreningen, kommer ett stort fokus nu att ligga på att värna om stadsdelens stamkunder. Det tror hon är en viktig pusselbit för många butikers överlevnad.

Men samtidigt är hon orolig för framtiden.

– Ibland känner jag att när jag kommer att gå här längs gatan med mina barnbarn i framtiden så kommer jag berätta att när jag var ung då var det små butiker överallt här. Att det då kommer att vara ett minne blott, säger hon.

”Lokal uthyres” kan bli en allt vanligare syn i landets stadskärnor.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu