Ica tappar – delar ändå ut pengar till ägarna

Publicerad 2023-02-08

Hushållen har valt andra alternativ än Ica-butikerna i ekonomiskt tuffa tider, rapporterar TT.

Bokslutet för 2022 visar att dagligvarujätten tappar marknadsandelar.

– Vi är absolut inte nöjda med vårt resultat, säger nya vd:n Nina Jönsson.

Omsättningen ökade med 8,2 procent för Ica-gruppen under 2022, visar det bokslut som Nina Jönsson presenterade i dag.

Men ökningen drevs framförallt av den stigande inflationen.

Rörelseresultatet och rörelsemarginalen för kvartalet har båda minskat.

Detta samtidigt som konkurrenten Axfood, som driver Willys och Hemköp, kunde redovisa starka siffror nyligen.

Färre kunder väljer Ica.

Gör satsning

Nina Jönsson säger till TT att Ica-gruppen behöver ha en långsiktig lönsamhet, och att tappet syns i såväl storstadsområden som på landsorten, men också utanför Sverige, i Baltikum.

På en fråga från nyhetsbyrån om priserna varit för dyra svarar vd:n:

– Som du vet har vi fria handlare därute och vi behöver satsa mer på priser. Det är därför vi nu gör en satsning på våra egna märkesvaror och vårt lojalitetsprogram.

Bland annat frukt och grönt ingår i den satsningen, uppger hon.

Icas vd Nina Jönsson.

Sparprogram

Ica Sverige har också sedan tidigare meddelat om ett sparprogram på 200 tjänster, en besparing som motsvarar omkring en miljard kronor.

TT: Samtidigt gör ni en utdelning på en halv miljard kronor till ägarna. Blir inte det märkligt?

– När Ica köptes ut från börsen så var det en del avtal som ska säkra de långsiktiga positionerna för Ica så detta är helt enligt plan. Det här är för att säkra långsiktig finansiering för Ica, säger Nina Jönsson.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln