Oxfilé passé när vi äter på tjänsteresa

Publicerad 2020-08-24

Oxfilé och rödvin på stadshotellet är passé.

Bilden av den klassiska affärsmannen måste uppdateras.

– De flesta vill ha vanlig, bra husmanskost, säger Joachim Sundqvist som forskat i svenska affärsresenärers måltidsvanor.

Siffrorna i forskarens avhandling är svindlande.

2018 stod företagssektorn för 18,3 miljoner av de svenska hotellövernattningarna, över hälften av all inkvartering.

– Om varje affärsresenär äter i snitt två måltider/dag så är det 37 miljoner måltider om året, säger doktoranden vid Institutionen för kost- och måltidsvetenskap på Umeå universitet.

Han har intervjuat 534 svenska affärsresenärer och gjort djupintervjuer med nio.

Joachim Sundqvist, måltidsforskare vid Umeå universitet.

Resultatet visar att man hemma följer invanda kulturella mönster. Ibland äter man kött, ibland fisk, lite grönt och ofta samma frukost. När man turistar följer man helt andra mönster utifrån viljan att till exempel upptäcka nya kulturer.

– I tjänsten tycks i stället helt andra aspekter spela roll. Men gruppen måste delas in i två, förklarar forskaren.

• Affärsresenärer på gruppresor där allt är förbestämt och företaget ofta står för måltiderna.

• Affärsresenärer som reser på egen hand (tekniker, säljare, chefer) och som själva ligger ute med matpengarna.

– De senare fokuserar på att vilja äta som hemma, hålla sin diet, äta riktig mat. Problemet är att det sällan finns sådan mat på hotell och restauranger. Ligger man ute till exempel 100 dagar om året och maten kostar 400-500 så täcker traktamentet inte ens hälften och för många är priset i fokus, säger Joachim Sundqvist.

”Skulle aldrig betala 300 kronor”

Det som förvånat honom mest är att affärsresenärer prioriterar hur deras kunder uppfattat måltiden och "offrar" sig själva. Och att han fick ändra sin egen föreställning om att affärsresenären är en "white collar worker" med hög inkomst som reser business class.

– Det är inte den kategorin som är bulken utan den vanliga  medelklassen.

Vad kan man göra med den här informationen?

– Majoriteten av dem som reser i tjänsten skulle aldrig betala 300 kronor för en affärslunch. Det finns inte på kartan. Och de flesta vill inte ha Ceasarsallad dränkt i dressing eller biff med bea. Branschen måste förstå det och interagera.

Så är den ätande affärsresenären:

Lojal mot kunden. Är bara kunderna nöjda och den sociala relationen bibehållen efter måltiden så står man ut med det mesta.

  • Vill ha rejäl husmanskost till en rimlig peng.
  • Män äter oftare gärna ute i ett socialt sammanhang.
  • Kvinnor föredrar att äta hämtmat på hotellrummet.
  • Kvinnor är också mer prismedvetna (och har lägre inkomst) samt upplever sig äta snabbare.
  • Kvinnor använder sig oftare av Tripadvisor och liknande när de väljer matställen.

Två affärsröster:

"Det märkliga var att jag inte kunde dela denna matupplevelse med någon utan upplevde den i ensamhet och därför, naturligtvis, bleknade den när jag senare skulle beskriva den." 

– Manlig försäljningschef i 40-årsåldern

"Jag är inte personen som bara sätter mig bredvid någon jag inte känner och börjar prata. Jag äter hellre ensam i lugn och ro och går sedan därifrån.”

– Kvinnlig affärsrådgivare i 30-årsåldern

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln