Många handlar osäkert på nätet

Uppdaterad 2018-07-25 | Publicerad 2017-07-06

Många tänker inte på säkerheten när de handlar på nätet, visar en ny undersökning.

Var försiktig med varningsrutor och företag som utsatts för dataintrång.

Många avbryter inte ett köp på nätet trots att risken för bedrägerier är stor.

– Det är synd att det ser ut så, säger IT-säkerhetsexperten Mikael Witt.

Under det första kvartalet i år ökade handeln på nätet i Sverige med 18 procent, enligt E-barometern.

Antalet anmälda bedrägerier har hittills i år minskat för första gången på tio år, på grund av att en del banker har infört säkrare betalningssystem.

Men många tänker inte på säkerheten och risken att utsättas för bedrägerier när de e-handlar.

Hela 17 procent avbryter inte ett köp trots att de får en varning i webbläsaren om att företagets säkerhetscertifikat inte är tillförlitligt. Det visar en ny rapport från IT-säkerhetsföretaget Sentor.

Ökad risk för bedrägerier

Bara drygt hälften av de som har svarat på undersökningen avbryter ett köp om företaget inte använder https och ett hänglås i adressfältet i webbläsaren.

– Generellt sett är det klart att det är ett problem och det är framför allt ett problem för individer. Det är synd att det ser ut så, säger IT-säkerhetsexperten Mikael Witt på Sentor.

För att kunna betala säkert på nätet måste det finnas en krypterad förbindelse. Står det varken https eller finns ett hänglås betyder det att en säker förbindelse saknas.

Då ökar risken att utsättas för bedrägeri, då ett falskt certifikat kan ha skapats i syfte att komma åt dina kortuppgifter eller skicka dig vidare till en fejkad sida där du betalar pengar till något helt annat.

”Handlare ställer till med problem”

– Om man får en varning att certifikatet inte är okej, då ska man inte göra köp. Då är det inte en seriös aktör och en stor risk för att det är bedrägeri, säger Mikael Witt.

Han tycker också att företag ska sluta att publicera bilder på hänglås och information om att det är en säker anslutning. Det inger en falsk trygghet hos kunden.

– Det är lite lurigt och jag kan tycka att handlare ställer till med problem. Man sätter upp bilder på hänglås och annat på hemsidan för att visa att det är en säker anslutning, men det garanterar ingenting.

Han menar att det i så fall är bättre att informera kunderna om hur de själva kan kontrollera att de genomför en säker betalning.

Många saknar kunskap

Om företag publicerar bilder på hänglås och informerar om säkra betalningar måste den informationen vara korrekt, enligt Anna-Karin Strömqvist, näringspolitisk expert inom digitalisering och e-handel hos Svensk Handel.

Hon menar att även om folk blir allt mer medvetna om bedrägeririsker på nätet är det många som saknar kunskap om hur till exempel öppna nätverk fungerar.

– Man vet inte hur infrastrukturen ser ut när man använder öppna nätverk. Jag tror att det är många som saknar den insikten. Den blir allt viktigare i den globaliserade värld vi lever i, där vi handlar mer över gränserna. Det är viktigt att bli medveten om vad det är man gör och vilka eventuella risker som finns, säger hon.

Företagens förtroende påverkas

Hon vill understryka att det oftast är säkert att handla på nätet.

– Det är säkert att handla på nätet i dag. Sedan finns det brister i att det finns skurkar och det kan man inte alltid skydda sig från och i viss mån finns det infrastrukturbrister. Som kund är det viktigt att bli uppmärksam på vad man ska titta efter och bli försiktig på rätt sätt.

Anna-Karin Strömqvist säger också att det gäller att jämföra andra saker i dag än bara pris och utbud när du som kund ska välja var du e-handlar.

– Det handlar om att välja företag som har säkra betalningslösningar och schyssta integritetsregler. Det är otroligt viktigt för ett företags förtroende att ha det. Då visar de att de är rädda om dig som kund. Om man inte gör det kommer man tappa kunders förtroende och i den hårda konkurrensen som vi har i dag har man inte råd med det.

Har du blivit utsatt för bedrägeri på nätet? Tipsa Aftonbladet!

Så lite tänker svenskarna på säkerheten när de e-handlar

  • 2 av 10 skulle fortsätta att handla från ett företag som utsatts för dataintrång
  • 2 av 10 har någon gång e-handlat via ett offentligt nätverk
  • 1 av 10 känner inte till om de varit uppkopplade mot ett offentligt nätverk när de shoppat på nätet
  • 1 av 10 använder VPN (en teknik som används för att skapa en säker förbindelse i ett icke-säkert datanätverk)
  • 5 av 10 vet inte vad VPN är för något
  • 1 av 10 avbryter inte ett köp på en hemsida med språkliga fel
  • 2 av 10 avbryter inte ett köp om de får en varning i webbläsaren om att företagets säkerhetscertifikat inte är tillförlitligt
  • 4 av 10 avbryter inte ett köp om företaget fått tveksamma referenser/omdömen i sociala medier
  • 5 av 10 avbryter inte ett köp om företaget saknar en trovärdig ”om oss”-sida
  • 5 av 10 avbryter inte ett köp om företaget inte använder HTTPS (dvs att det saknas ett hänglås i adressfältet i webbläsaren)

Källa: Sentor

Så e-handlar du säkert

  • Håll dig helst till företag som du vet existerar och som du har förtroende för
  • Läs recensioner och övrig information som du kan hitta innan du e-handlar hos företag som du inte känner till
  • Var försiktig när du surfar på öppna nätverk och undvik betalningar på okrypterade sidor
  • Kolla så att de står https och ett hänglås i adressfältet på webbläsaren – då är sidan krypterad
  • Se upp för varningsrutor där det står att företagets säkerhetscertifikat inte är tillförlitligt – då är sidan okrypterad
  • Lämna bara ut uppgifter om dig själv som du är bekväm med – nästa år när personuppgiftslagen, PUL, försvinner och ersätts av EU:s dataskyddsförordning blir det svårare för företag att samla in personuppgifter

Källa: Sentor