Danske bank varnar för nya bluffmetoden ”smishing”

”De kriminella har inte semester”

Av: Petter J Larsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Danske bank varnar svenska kunder för en ny bluffvåg.

Ett sms leder till en falsk kundservice – där offrens konton töms.

– De är jätteartiga och duktiga men för Guds skull, lämna inte ut lösenord, säger Linus Fugl, bedrägeriexpert på Danske bank.

Bedragare försöker komma åt Danske banks kunders bankkonton via sms som ser ut att komma från banken.

– De skickar ut ett sms där de skriver ”kära kund, vi har sett att det skett en misstänkt transaktion med ditt kort. Om du inte känner igen den så ring till oss på kundcentret så löser vi detta”, säger Linus Fugl, bedrägeriexpert på Danske bank.

– De är så duktiga att de kan få det att se ut som att sms:et kommer från banken.

På den falska kundservicen svarar sedan personer med perfekt svenska och vinner offrets förtroende.

– Man tror själv att man ringer till sin bank men egentligen ringer man upp kriminella som är jätteartiga och vid något tillfälle under samtalet frågar om lösenordet till ens bank-id, säger Linus Fugl.

Danske bank varnar för en ny bluffvåg som kallas ”smishing”
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Danske bank varnar för en ny bluffvåg som kallas ”smishing”

Hundratusentals kronor

Under samtalet loggar bedragarna in på bankkontot och för över pengar därifrån.

– Det kan lätt handla om mer än 100 000 kronor, vilket för de allra flesta är ganska mycket pengar att förlora till kriminell aktivitet, säger Linus Fugl.

– Man ska inte heller underskatta den känslomässiga effekt det har att andra haft möjlighet att gå in och kolla upp ens eget bankkonto.

Metoden kallas ”smishing” – phishing via sms - eftersom det bygger på att bedragna skickar ut tusentals sms och hoppas på att en liten del faller för det.

– Om de skickar ut 1 000 sms så kommer 999 personer inte gå på det för de känner att ”nej, jag ska vara försiktig”, men sedan finns det en person som går på det, säger Linus Fugl.

– För tio år sedan var det sällan vi såg bedrägerier där folk pratade svenska på telefonen utan det var ofta från Afrika, Kina, Ryssland och så. Men folk blir bättre på att förstå att man ska vara misstänksam så de kriminella har utvecklat sina metoder.

Foto: TT
Bedragarna frågar om lösenordet till ens Bank-id.

Pengarna överförs utomlands

Tidigare har offren mest varit äldre som varit ovana vid att ha banken i telefonen, men den nya metoden är så välgjord att folk i alla åldrar trillar dit, berättar bedrägeriexperten.

Lyckas bedragarna går det ändå för banken att stoppa överföringen – om det upptäcks i tid innan pengarna försvinner utomlands.

– De kriminella sitter ju oftast redo och för först över pengarna till ett konto, sedan till ett annat och sedan till ett tredje, fem, sex, sju gånger, säger Linus Fugl.

– Och även om vi inom Sverige har bra möjligheter att få tillbaka pengarna så är det inte samma sak om pengarna går till mer exotiska destinationer som Kina, Hongkong och Ryssland. Då är det nästintill omöjligt att få tillbaka dem.

”Kriminella har inte semester”

Banken vädjar nu till sina svenska kunder att vara uppmärksamma – under sommarmånaderna när man kanske inte alltid har stenkoll på sina transaktioner.

– Även om det är semestertider så ska man inte glömma bort att de kriminella har tyvärr inte semester, säger Linus Fugl.

– Vi måste vara uppmärksamma på detta och om man får ett sms, ring inte upp utan att vara helt säker på att det är rätt nummer till oss och för guds skull, uppge aldrig lösenord. Vi på banken frågar aldrig efter lösenord, det är någonting personligt som man bara ska ha till sig själv.

Publicerad:

LÄS VIDARE