Evenemangsbiljetten blir årets julklapp

Publicerad 2021-11-17

När sociala och kulturella aktiviteter återigen blivit möjliga har svenskarna snabbt visat vad de saknat mest under pandemin – att roa sig, inspireras av kultur och få uppleva saker tillsammans.

Därför är Årets julklapp 2021 evenemangsbiljetten, meddelar HUI.

Svensk handels HUI Research presenterade under morgonen årets julkapp 2021. Det blev en julklapp präglad av återöppningen av samhället efter pandemin.

– I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, vd på HUI i ett pressmeddelande.

Förra året var det stormköket som blev årets julklapp, det motiverades av HUI med att utomhustrenden hade accelererat och besöken på vandringsleder och fjälltoppar hade slagit nya rekord.

I år har restriktionerna hävts och enligt HUI har det märkts en vilja att komma ut och träffa människor i sociala sammanhang. De skriver på sin hemsida att biljettåterförsäljaren Ticketmaster rapporterat om en uppgång i besök på hemsidan och köp av biljetter med över 100 procent.

Enligt konsertarrangören Luger har biljetter till artister som Thåström, Amason och Yung Lean sålt slut rekordsnabbt och en match i damallsvenskan slog nyligen publikrekord – det är tydligt att vi svenskar längtar efter att uppleva evenemang igen.

När det nu går kommer kulturevent, livesport och andra sociala upplevelser att ta större plats i våra liv igen och att delta i evenemang bidrar även till att driva konsumtionen i andra delar av detaljhandeln och besöksnäringen som fått stå tillbaka under pandemin, enligt HUI.

– Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.

Trendexperten: ”Väntat”

Att evenemangsbiljetten blev årets julklapp 2021 var ingen storskräll enligt trendexperten Stefan Nilsson.

– Tidigare år har man varit helt överraskad men nu tycker jag de prickat in det väldigt bra med tiden, säger Stefan Nilsson.

– Jag tror att det kommer bli ett uppvaknande för folk att man kan ge någonting som inte är en fysisk produkt. Det pratas fortfarande om att kulturbranschen inte har återhämtat sig efter pandemin, jag tycker att det var ett spännande val.

Vad tycker du om årets julklapp – som är en evenemangsbiljett? Chatta med oss!

Denna chatt är stängd.

  • Matilda Andersson
    17 nov 2021

    Tack för alla åsikter, nu stänger vi chatten för den här gången.

  • 17 nov 2021

    Årets julklapp innebär INTE att människor köper den klappen.

    Vi människor är smartare än så, för vi vet vad det innebär att vara i en pandemi

    Vi sköter oss och visar hänsyn, till denna hemska smitta! ❤

    Carina
  • 17 nov 2021

    Tyvärr så tycks alltför många i vårt samhälle tro att man är 100% garanterat skyddad mot Covid-19 efter att man tagit sin 3:e spruta! Glöm det långt ifrån både jag och min insjuknade samtidigt i influensan trots att vi var vaccinerade och inte vistades bland folk! Jag själv har dessutom diabetes så det blev extra jobbigt för min del. Stanna hemma vid minsta lilla tecken på förkylning!!!!

    Annika W
  • 17 nov 2021

    Perfekt tips på julklapp nu när "pandemin" är över.

    Det är på tiden att folk kommer ut och börjar leva livet igen.

    Kommer ge detta till min familj och vänner.

    Om man nu är så rädd för denna så kallade "pandemi" så kan man ju alltid gå och låsa in sig i en källare och bo där resten av livet medans vi andra har kul. :)

    Sara sjödal (inte vaccinerad)
  • 17 nov 2021

    Hoppas det inte leder till en ökad covid smitta i Sverige.

    Hilma