Flygbolagen toppar svarta listan

Råd & Rön: Ryanair och Vueling sämst på att följa ARN:s rekommendationer

Uppdaterad 2020-08-29 | Publicerad 2020-08-28

Flygbolagen toppar listan över företag som inte följer rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

I topp på den svarta listan ligger Ryanair.

– Det är med viss förvåning jag noterar att det ändå är ett antal företag som inte följer våra rekommendationer, säger ARN:s chef Marcus Isgren.

Konsumenttidningen Råd & Rön publicerar den så kallade Svarta listan en gång i halvåret. Det är en sammanställning av de bolag som struntat i rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Den senaste listan gäller beslut fattade av ARN från första halvåret 2018 till och med andra halvåret 2019.

Marcus Isgren, chef för Allmänna reklamationsnämnden

I topp finns lågprisflygbolaget Ryanair med 17 ärenden. På andra och tredje plats finns flygbolagen Vueling och Turkish airlines med 16 respektive 7 fall.

– Före corona handlade det mycket om fel i paketresor eller försenade flyg, det är de absolut vanligaste ärendena, säger Marcus Isgren.

Många i motorbranschen

Totalt finns 569 företag på den senaste upplagan av svarta listan. Även om resebranschen har flest ärenden så är det motorbranschen som dominerar när det gäller antalet företag, med hela 184 företag som struntat i ARN:s rekommendationer.

ARN prövar tvister mellan konsumenter och företag. Besluten är inte tvingande utan endast så kallade rekommendationer som ändå följs av de flesta seriösa företag. Många branschorganisationer kräver att medlemsföretagen följer ARN:s rekommendationer.

Corona bakom jätteökning

Coronakrisen har medfört en kraftig ökning av antalet anmälningar. Det gäller inte minst anmälningarna mot resebolagen som ökat med hela 90 procent det senaste året.

– Nu i coronatider handlar det framförallt om inställda paketresor och inställda flygresor, eller at man själv har avbokat en resa på grund av smittrisken, säger Marcus Isgren.

Tydligast märks coronaeffekten inom evenemangsbranschen, där antalet anmälningar har ökat med över 100 procent i år.

Den stora anhopningen av nya anmälningar kan komma att förlänga handläggningstiderna avsevärt.

– Vi har ju inte fått några tillskott det här året. Det är samma ramar som tidigare. Det innebär en stor påfrestning för oss och innebär också att konsumenter och företag får vänta längre på besluten.