Så länge stannar låga bensinpriset

”Mycket olja som skvalpar runt i systemet”

Publicerad 2020-04-23

En liter 95-oktanig bensin kostar nu strax över 12 kronor. Så lågt har priset inte varit på tio år.

– Vi kommer att se fortsatt låga drivmedelspriser under en relativt lång tid framöver, säger Johan Andersson, vd för Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet.

De stora mackkedjorna sänkte i går priset på bensin och diesel med 35 respektive 30 öre litern. Sänkningen kommer efter de senaste dygnens kraftiga prisras på råolja. I dag har priset dock återhämtat sig något och ligger nu runt 12.43 kronor vid bemannade bensinstationer.

– Huvudorsaken är ett kraftigt överutbud och en efterfrågan som har försvunnit så snabbt att man inte har hunnit anpassa produktionsvolymen, säger Johan Andersson om det låga priset.

Det är tidsödande, dyrt och besvärligt att minska oljeproduktionen. USA är numera världens största oljeproducent. Där har oljan fortsatt pumpas upp i sådan takt att oljemagasinen börjar bli fulla.

– Det är något av ett chicken race där man fortsätter producera olja i förhoppning om att någon konkurrent ska stänga sina källor först.

”Dyker rakt ner”

I måndags föll priset på den amerikanska WTI-oljan till historiskt låga nivåer och var under en period negativt så att säljarna betalade för att bli av med oljan.

– Det är alldeles för mycket olja som skvalpar runt i systemet. Och det har lett till att priserna på råolja dyker rakt ner.

Den amerikanska oljepriskollapsen har dragit med sig priset på den övriga oljemarknaden. I måndags föll priset på den så kallade Brentoljan från drygt 25 till under 20 dollar fatet. Och det är den prissänkningen som ligger bakom gårdagens sänkta pris på bensin och diesel.

– En stor del av de svenska drivmedelspriserna utgörs av skatter och avgifter, så närmare 10 kronor av priset är inte relaterat till råoljepriset överhuvudtaget.

Nu har de oljeproducerande länderna i Opec kommit överens om att minska produktionen med 10 procent från första maj. Och i Ryssland och USA talas det om att frivilligt reducera produktionen.

– Det innebär att man under maj kan komma att se ett minskat tryck på överproduktionen.

Johan Andersson, vd för Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet.

Ökar på sommaren

Samtidigt kommer tecken på att ekonomin i Kina börjar komma igång igen. Kina tar ungefär 20 procent av världsproduktionen av olja och en ökad efterfrågan där kommer att bidra till att pressa upp priset igen.

Drivmedelspriserna ökar regelmässigt under sommaren. Men i år är det osäkert hur det kommer att bli.

– Det är en säsongsvariation som beror på att det körs mer bil på sommaren. Men nu har vi en unik situation och inget att jämföra med.

Följ ämnen i artikeln