”Har kommit arga människor med klagomål under flera år”

Publicerad 2022-09-22

Researrangören Detur har två adresser i Stockholm, enligt sin hemsida.

Men det skandalomsusade bolaget har inte verksamhet på något av ställena.

– Jag har aldrig sett någon från Detur här, säger en receptionist på den ena adressen.

Kaos råder just nu bland svenska charterturister i Alanya i Turkiet. Flera av resenärerna har blivit utkastade från sina hotell.

Anledningen ska vara att researrangören Detur inte betalat för hotellen, vilket Aftonbladet tidigare rapporterat om.

Och det är långt i från första gången som bolaget är i blåsväder. På flera sajter där kunder och konsumenter kan skriva omdömen, som till exempel Trustpilot och Reco, får Detur bottenbetyg.

”Blufföretag”, ”Katastrofresa” och ”Blåser er på pengar” är tre rubriker på Trustpilot.

Av 196 omdömen om Detur på sajten har bolaget i över 80 procent av inläggen fått lägsta betyg.

”Detur har sålts till ett större företag”, står det på meddelandet signerat Detur.

Spårlöst borta

Aftonbladet har skrivit om bolaget vid ett flertal tillfällen. Bland annat när bolagets buss kraschade i Turkiet och en person dog samt när bolaget ställde in Christine och Martins planerade bröllopsresa.

Det skandalomsusade bolaget uppger på sin hemsida att de har verksamhet på två adresser i centrala Stockholm.

Men när Aftonbladet åker ut för att fråga dem om deras behandling av charterturisterna i Alanya finns det ingen på plats. Det finns inte ens något kontor.

På den första adressen, i utkanterna av Vasastan, saknas till och med brevlåda. Det finns inte heller någon skylt eller någon logotyp som signalerar att Detur AB någonsin har haft någon verksamhet i huset.

På den andra adressen, i Stockholm city, känner personalen i receptionen igen företagsnamnet Detur.

– Det har under de år jag jobbat här kommit hit arga människor och sökt dem gällande biljetter och inställda resor, säger en man som arbetar i receptionen.

Enligt receptionisten har ingen Detur-anställd setts på flera år.

Förändringar i bolagets ledning

Han uppskattar att det totalt kanske rört sig om 200 ledsna och arga personer genom åren.

Vid en närmare titt i kontorshotellets dator finns det uppgifter om att bolaget vistats på platsen fram till 2020.

Men mannen i receptionen är ändå tveksam.

– De senaste sju åren har jag inte sett någon person från det företaget här, säger han.

De senaste dagarna har det också skett dramatiska förändringar i Deturs styrelse. Ordföranden samt två styrelseledamöter avgick i början av veckan.

Man har under året också arbetat med årsredovisningen, som ännu inte ska vara färdig, enligt vad Aftonbladet erfar.

Enligt SVT har Konsumentverket två gånger startat tillsynsärenden rörande Detur, men dessa har båda avslutats efter att bolaget återbetalat pengarna till just de resenärer som Konsumentverket ställt frågor om.

Svenska resenärer blev utslängda från sina hotell på torsdagskvällen.

Flera ärenden hos Kronofogden

Aftonbladet har inte lyckats komma i kontakt med bolaget, varken på de uppgivna Stockholmsadresserna eller per telefon till någon av personerna i styrelsen.

SVT lyckades i sin granskning få ett svar från bolagets mediekontakt Tim Åström rörande alla klagomål som inkommit till Allmänna reklamationsnämnden. Klagomål som i de flesta fall handlat om redan betalda resor som ställts in.

”Återbetalningstakten har ökat och väntetiden har kunnat kortas ned. Dock har det inte varit tillräckligt och det finns därför fortfarande ett fåtal återbetalningar kvar som återbetalas så fort det går”, sa han till SVT.

Men Detur verkar ha haft svårt att betala tillbaka pengarna man är skyldig sina kunder.

I nuläget ligger det över 50 ansökningar om betalningsförelägganden mot bolaget. Enligt SVT kommer nästan samtliga från privatpersoner.

Inställda resor med kort varsel

Detur ställer fortfarande in redan bokade resor. Aftonbladet har tagit del av ett mejl som bolaget skickat ut till en person som skulle åkt från Arlanda till Antalya i Turkiet den 24 september.

I mejlet skriver man att resan är inställd. Man skriver att ”de senaste åren har inneburit turbulens och utmaningar utöver de vanliga för rese-, transport- och turism branschen”.

Utöver det hänvisar man till kriget i Ukraina och höjda priser på flygbränsle.

”Detur har därför beslutat för att göra ett omtag av sin verksamhet och kommer därför att göra en omstart med nytt kapital som injiceras i företaget samtidigt som en omorganisation genomförs för att bättre kunna möta framtidens utmaningar på bästa sätt”, skriver man vidare.

Researrangören avslutar mejlet med följande rader:

”Det innebär dessvärre att vi måste meddela er att er flight till Turkiet med avresa 2022-09-24 blivit inställd. Vi beklagar och ber om ursäkt för att det är med så kort varsel”.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu