Coronan kan bli en mardröm för julhandeln

Publicerad 2020-11-10

Coronapandemin kan föra med sig ett ras för julhandeln.

Tuffa restriktioner gör att omsättningen riskerar att falla med tolv procent, enligt HUI Researchs årliga prognos.

Men läget är svårbedömt.

– Vi kommer att se en helt ny typ av julhandel, säger vd Jonas Arnberg.

Att julhandeln slår rekord brukar vara lika säkert som att versraden ”Ring klocka, ring” läses upp i SVT på nyårsafton.

Men 2020 är – som bekant – inget vanligt år.

Analysföretaget HUI Research skriver i sin färska prognos att köplusten ”aldrig i mannaminne” har varit så här oviss.

– Julhandeln 2020 handlar, förutom om restriktioner, om tre saker: konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar, säger vd Jonas Arnberg i en kommentar.

– Stämmer allt har vi ett nytt julhandelsrekord i sikte. Om inte går vi mot ett möjligt försäljningstapp.

Kan minska – eller nå nya höjder

HUI Research presenterar tre olika shoppingscenarier. I det mest optimistiska gör minskade kostnader för resor och restaurangbesök att handeln lyfter med fem procent. I den dystraste framtidsbilden bidrar hårda restriktioner till ett tapp på hela tolv procent.

Mellan dessa två finns ett huvudscenario där omsättningen ökar med en procent. För sällanköpsvaror spås dock en nedgång med två procent.

– Handlarna konkurrerar inte längre bara med produkter och priser, utan även med säkra butiksbesök och smidiga leveranslösningar, säger Jonas Arnberg.

Omsätter miljarder

2019 omsatte julhandeln över 80 miljarder kronor. Om det blir en blygsam ökning med en procent detta år landar den siffran på 81,7 miljarder. Det motsvarar 7 894 kronor per person.

I samtliga scenarier räknar HUI Research med att dagligvaruhandeln kommer att stå stark. Även det är en konsekvens av pandemin.

– Precis som resten av året kommer julen 2020 präglas av hemmatrenden. Vi kommer sannolikt julpynta mer, baka fler lussebullar och laga våra egen julmat, säger Jonas Arnberg.

Julhandeln tros påverkas av coronapandemin.

Fakta: Tre scenarier i prognosen

  1. Färre resor lyfter handeln: Totalt ökar julhandelns tillväxt med 5 procent varav 7 procent för dagligvaror och 4 procent för sällanköpsvaror. Färre utlandsresor, restaurangbesök och kulturevenemang bidrar till ett lyft.
  2. Liten minskning på grund av smittan: Huvudscenariot med en total tillväxt på 1 procent, – 2 procent för sällanköpsvaror och 5 procent för dagligvaror. Minskningen hänger samman med att handlare får vidta åtgärder samtidigt som konsumenter avstår en viss del av konsumtion.
  3. Restriktioner ger stort fall: Mardrömsscenariot med en total minskning med 12 procent varav sällanköpsvaror rasar med 22 procent samtidigt som dagligvaror ökar med tre procent. Mycket tuffare restriktioner på grund av hög smittspridning och många stängda butiker slår hårt.

 

Källa: TT

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu