Trenden: Allt fler blir flexitarianer

Av: Elisa Amorelli

Publicerad:
Uppdaterad:
Åsa Domeij är hållbarhetschef på Axfood.
Foto: Getty/Axfood/Stefan Nilsson
Åsa Domeij är hållbarhetschef på Axfood.

Matnytt

Vegotrenden håller i sig – och precis som tidigare är det kvinnor som står längst fram i vegoledet.

– Det är stora skillnader mellan könen i den här frågan, säger experten Åsa Domeij.

Över hälften av svenskarna äter vegetariskt minst en gång per vecka.

Dessutom ökar antalet flexitarianer– personer som har vegetarisk kost som bas men inte slutat äta kött. Det visar årets Vegobarometer som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

– Flexitarianerna har ökat från 19 till 29 procent. Det är tydligt att klimatintresset har vuxit, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Stora skillnader mellan grupper

Medias klimatfokus och faktum att allt fler diskuterar kring klimatfrågor är två anledningar till det fortsatt ökade intresset, enligt Domeij.

Speciellt syns trenden bland unga, där 16 procent är vegetarianer medan endast 1 procent av de äldre är det.

– Unga kanske är lite mer benägna att ändra sina vanor, det kan vara svårt att börja äta annorlunda för äldre personer som redan har sina rutiner. Hela rörelsen kring Greta Thunberg drivs av den unga generationen, och då är det inte så konstigt att fler unga vill bidra till en förändring.

”Har olika värderingar”

En annan skillnad bland vilka som väljer vegetariskt finns mellan könen. 4 procent av männen är vegetarianer eller veganer, 10 procent av kvinnorna.

Var tredje kvinna anger att hon äter vegetariskt 2 – 6 gånger i veckan, medan bara var fjärde man gör samma sak.

– Det är ganska stora skillnader mellan könen i den här frågan, det har det alltid varit, säger Åsa Domeij.

Hon gissar att skillnaden grundar sig i att många kvinnor har ett större intresse för mat, miljö och hälsa.

– Men också att man har olika värderingar, det har alltid varit en ganska stor polarisering när det kommer till just det här, säger hon.

Foto: Getty
12 procent av svenskarna äter aldrig vegetariskt.
Laddar ...

Fler bryr sig om klimat än hälsa

Det absolut främsta skälet till att vi äter mer vegetariskt är klimat och miljö. Dubbelt så många svarade klimatet framför hälsoskäl, som hamnade på en andraplats.

– Det här tycker jag är väldigt spännande, jag hade trott att hälsoargumentet skulle väga tyngre, speciellt då mycket fokus i debatten har handlar om hur växtbaserad mat gynnar hälsan. Men nu visar det sig att klimat och miljö är ett starkare argument.

  • Kan det inte också handla om att det låter mer sympatisk att svara ”klimatet” istället för ”den egna hälsan”?

– Jo absolut, man svarar ju ofta utifrån vilka värderingar man vill förmedla. Men egentligen tror jag att förändringen i matvanor som vi ser är en kombination mellan mat, hälsa och djurvälfärd. Det är inte bara det ena eller det andra.

  • Bör man vara glad över siffrorna som framkommit i studien?

– Sett ur klimatsynpunkt för att vi ska klara 1,5-gradersmålet så nej, då är det inte tillräckligt. Det skulle behövas större förändringar. Men man ska vara glad för att man ser att intresset helt klart ökat och att det är fler som inte äter lika mycket kött.

Mer från Vegobarometern 2020:

  • 56 procent av svenskarna äter vegetariskt minst en gång per vecka.

  • Andelen flexitarianer har ökat från 19 till 29 procent på 5 år och är som högst bland kvinnor.

  • 35 procent av kvinnorna anger att de äter vegetariskt 2 - 6 gånger i veckan, bland män är siffran 23.

  • Andelen som anger att de aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 till 12 procent på fem år. Bland män är det 17 procent som aldrig äter vegetariskt, bland kvinnor 6.

  • Lägre priser, godare produkter och mer inspiration är det som flest uppger skulle få dem att välja mer vegetariska produkter när de handlar i matbutiken.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MAT & DRYCK