Så beställer du julmaten online

”Kommer slå alla rekord för mathandel på nätet”

Uppdaterad 2020-12-11 | Publicerad 2020-12-10

Rekordmånga kommer att klicka hem julmaten online i år.

Därför gäller det att vara ute i god tid för att garantera skinkan till den 24:e, enligt Matspars vd Omid Ghanbari.

– Det är extremt viktigt att man inte väntar allt för länge, säger han.

Ju närmare julen man kommer desto svårare blir det att få sin beställning levererad i tid.

Med striktare restriktioner och uppmaningar att undvika stora folksamlingar kan jul-trängsel inne på stormarknaden kännas avskräckande.

Många kommer därför att handla sin julmat via nätet i år, enligt Omid Ghanbari, grundare och VD på Matspar.se som är en jämförelseplattform för matbutiker på nätet.

– Den här julen kommer slå alla rekord för mathandel på nätet, vi förväntar oss ett extremt tryck och en riktig anstormning nu kring julen och adventsfirandet, säger han.

Förväntningarna baserar han dels på hur e-handeln ökade kring midsommar, dels på den rådande pandemin.

– Det är nog många som inte vågar eller vill vistas i butikerna just nu, säger han.

”Extremt många jämfört med förra året”

Han tror dessutom att ett redan förändrat beteendemönster spelar in – många har nu fått in vanan att beställa maten online. Siffror från Postnords e-barometer i augusti visar exempelvis att vi handlade tre gånger så mycket mat på nätet under juli i år jämfört med samma månad förra året.

– Hos oss har trafiken ökat med över 100 procent och den stiger för varje månad som går, säger Omid Ghanbari.

Så när måste man senast beställa för att få sin mat till jul?

Det är olika från butik till butik, och var i landet du bor. I storstockholm kan man i skrivande stund (mitten av november) beställa mat från Ica med två veckors framförhållning gällande leveranstid. Coop har 30–33 dagar. Hemköp 7 och Willys cirka 8.

– Så det varierar ganska mycket. Därför tror jag att det är viktigt att man som kund planerar i god tid i förväg när man ska lägga sin beställning. Leveransluckorna kommer att sina inför julen så det gäller att man är ute i god tid, säger Omid Ghanbari.

Han föreslår att man lägger sin beställning två veckor innan julafton, alltså runt den andra advent.

– Men allt handlar om hur högt trycket blir. Ju närmare julen man kommer desto svårare blir det att få sin beställning levererad i tid.

Färdiga julkassar

Ett annat förslag är att beställa färdiga julmatskassar som finns hos de flesta aktörer. Det finns både traditionella och vegetariska kassar, där alla varor till julbordet redan är ikryssade – sedan kan du själv justera.

– Det är jättesmidigt, som en inköpslista med alla produkter som bör finnas på julbordet.

Tror ni att innehållet i matkassarna kommer att skilja sig från förra året?

– Man kommer nog beställa hem mer av sådana varor som går att frysa ner. Köttfärs till köttbullarna exempelvis. Och lite tyngre varor som kanske julskinkan som också går att ha i frysen. Vissa färskvaror kanske man fortfarande helst köper från saluhallen, säger Omid Ghanbari.

Omid Ghanbari är grundare och VD på Matspar.se.

Fyra tips – Så ska du tänka när du köper julmaten online

  1. Var ute i god tid. Ha framförhållning och lägg din beställning gärna senast två veckor innan jul.
  2. Håll koll på butikens leveranskalender. Där finns information om lediga tider.
  3. Bli inspirerad av färdiga inköpslistor. Det kan vara kul att kanske testa något nytt som du själv inte hade klickat i.
  4. Jämför priset på olika kassar. Det kan du antingen göra själv eller via olika aktörer.

E-handel med mat i siffror

  • Att e-handla har blivit stort bland äldre och det handlar framförallt om personer födda på 1930- och 40-talet. I en studie från Göteborgs universitet uppger 23 procent av personerna födda på 1930- och 40-talet att de handlar mat via nätet minst en gång i månaden. Före pandemin var den här siffran en procent.
  • Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 6,1 procent under juli 2020 jämfört med samma månad 2019, enligt Dagligvaruindex som presenteras av Svensk Dagligvaruhandel.
  • Försäljningstillväxten för e-handeln uppgick till 165,3 procent. Hemleveranser ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med 309,3 procent.
  • Den siffran indikerar den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad 2020.