Vego i världsklass – för en billig peng

Allt fler vill äta mer vegetariskt mat – så håller du budgeten

Av: 

Linda Newnham

Här är Annie Månssons tips på snabb, billig och smarrig vegomat, som inte ger avkall på smakerna. Till exempel jordnötsnudlar med gurka och mynta.

Här är Annie Månssons tips på snabb, billig och smarrig vegomat, som inte ger avkall på smakerna. Till exempel jordnötsnudlar med gurka och mynta.

Foto: Annie Månsson

Matsmarta onsdag

Nyfiken på vego, men rädd att det ska blir ”dyrt med alla grönsaker”? Hållbarhetskonsulten Annie Månsson ger dig tipsen och recepten som ger dig snabblagad vegetarisk mat för en billig peng. 

Allt fler svenskar vill äta mer vegetarisk mat, enligt Vegobarometern. Men när röd paprika som härom veckan säljs för 119 kronor kilot är det lätt att rygga inför tanken på hur den gröna kosten påverkar plånboken. Men det finns både snabb och budgetsmart vegomat lovar Annie Månsson. 

– Det är som med all mat, du kan äta både jättedyrt och riktigt billigt. Bästa budgettipset är att köpa grönsaker i säsong. De är inte bara godare utan också billigare, säger Annie. 

Och precis som med kött och fisk kan man fundera på hur mycket som behövs per person och måltid. 

Grön kost har blivit vardag

– Jag fokuserar på en eller två ”stjärnor” åt gången, och låter den grönsaken tala för sig, annars blir allt en jädra grönsaksgryta, och det vill jag inte ha, skrattar Annie Månsson. 

Själv började hon äta vegetariskt när hon var 10 år och fick ett ”litet politiskt uppvaknande.” 

– Jag läste insändare och insåg att jag inte längre ville äta kött, för djurens skull. Min familj tyckte först att jag var asjobbig, men sa sedan att om jag själv tog ansvar för att laga en del av maten så gick det an. Ett smart sätt att få barn att börja laga mat. 

Nu är den gröna kosten en del av hennes vardag. 

– Det är ett roligare, färggladare och mer smakrikt sätt att äta. Som vegetarian inser man snabbt att man måste gå utanför boxen för att inte ska dö av tråkighet, vilket jag gissar gör att man i högre grad utforskar mat och kryddor från andra kulturer. 

Vegetariskt några dagar i veckan

Däremot tycker hon inte att alla genast behöver bli vegetarianer. 

– Du behöver inte sätta etikett på vad du är, som flexitarian eller vegetarian, men bestäm dig för hur många dagar i veckan du ska äta vegetarisk mat, för det är lätt att glömma bort projektet när du står där trött efter jobbet. Skapa två listor i din mobil, en med vegetariska rätter du gillar, och en med inspiration. Laga sedan några rätter du gillar, och någon du är nyfiken på. Går man ut för hårt är det lätt att det blir som med träningen; man blir överväldigad och orkar inte hålla i projektet. 

Annie Månsson uppmanar också till att hitta ett antal lättlagade favoriträtter. Personligen gillar hon rätter som tar kring en halvtimme att laga. I alla fall till vardags efter jobb och skola. 

– Att få till en riktigt god rätt på några minuter är ett vardagshack. Ju mindre arbetsinsats, desto större njutning!  

Kronärtskockspasta.

Foto: ANNIE MÅNSSON

ANNONS EXTERN LÄNK

Köp hem den matsmarta vardagskassen här!

Felix

Här är nio tips som gör att du håller budgeten

Att äta grönt behöver inte vara dyrt. Här är nio tips som gör att du håller budgeten. 

  1. Veckoplanera. Du behöver inte planera upp hela veckan, men att på söndagen fundera ut och handla mat för de fyra kommande dagarna är bra för budgeten. Du tjänar pengar på det enkla faktum att du inte springer och småhandlar varje dag. 
  2. Ta en sak i taget. Du måste inte ha tolv grönsaker i alla rätter. Gillar du citronpasta, så kan du toppa den med kronärtskocka ena gången och zucchini nästa. 
  3. Sno ihop en soppa. Du kan laga soppa på nästan ingenting; lite buljong, några hängiga grönsaker och rotfrukter, lite linser eller någon bortglömd burk majs. Lätt att laga, och en mättande middag där ingen saknar köttet. Exempelvis är rostad majssoppa med quesadillas både billigt och smarrigt.   
  4. Välj billiga basvaror istället för köttsubstitut. Många utgår ifrån de vanor man har när man äter kött, och ersätter med vegetariska substitut. Försök istället ha linser, bönor, frön, baljväxter och rotsaker som bas. De är både näringstäta och billiga. Du kan till exempel ha belugalinser istället för fisk i en ”bouillabaisse.” 
  5. Handla för halva priset. Köp varor med kort datum, då du ofta varan till halva priset. Ska du inte äta maten nu? In i frysen med den! 
  6. Krydda på. Ha skåpet fullt av kryddor, på så sätt kan du lätt variera smaken på de billiga råvaror du arbetar med.  
  7. Ha roligt med rotfrukter. För den som vill laga riktigt billig mat är rotfrukter, som morot, potatis, sötpotatis, rödbeta och kålrot en god idé. Du får kostfibrer och vitaminer på köpet! Får vi fresta med en morotssoppa med ingefära?  
  8. Välj grönsaker i säsong. Ja, när grönsakerna är som bäst, är de också billigast. En vinstlott, helt enkelt. 
  9. Mycket smak för liten peng. Gå till en grönsakshandel eller mellanösternlivs och köp färska örter, som mynta, dill och koriander. De är SÅ mycket billigare och smakrikare där än de örter du hittar i kruka i vanliga mataffären. Ansa dem och lägg i en påse i kylskåpet, så håller de i några veckor. 

Var fjärde tänker äta mindre kött

  • 56 procent av svenskarna äter vegetariskt minst en gång i veckan. 
  • Andelen flexitarianer (äter vego 2–6 gånger i veckan) har ökat från 19 till 29 procent på fem år. 
  • Andelen som aldrig äter vegetarisk mat har på samma tid minskat från 21 till 12 procent. 
  • Sju procent säger sig vara vegetarianer eller veganer, fem procent är vegetarianer, och två procent är veganer.
  • Dubbelt så många kvinnor som män är vegetarianer/veganer. Tio procent jämfört med fyra. 
  • 16 procent av unga, 16–34 år, är vegetarianer/veganer. 
  • Var fjärde tänker äta mindre kött i år. Främsta skälet är klimatet och miljön, 58 procent. Hälsoskäl kommer på andra plats, 27 procent.

(Källa: Vegobarometern som Kantar-Sifo gjort på uppdrag av Axfood)

Bönquesadillas med lime och chipotle

Foto: ANNIE MÅNSSON

Annie Månsson

  • Ålder: 31.
  • Familj: Pojkvän. 
  • Bor: Stockholm.
  • Gör: Hållbarhetskonsult, har instagramkontot Vegokäk och har sajten vegokak.se. 

  • Varje vecka är det onsdag. Men inte vilken onsdag som helst. Det är Matsmarta onsdag! Genom kunskap, härliga tips och recept vill Aftonbladet inspirera dig och hela svenska folket att äta lite klimatsmartare. Och man måste ju börja någonstans – så varför inte en dag i veckan?
Publisert:

LÄS VIDARE

Jordnötsnudlar med gurka och mynta

ÄMNEN I ARTIKELN

Matsmarta onsdag

Klimatsmart mat

Vegetarisk mat

MER OM GODARE

Hur får man barnen att äta mer vego?

Matiga mackor till middag

Kommersiell text, innehåller annonslänkar

Vegetariska kokböcker - 7 bästa tipsen

Smaka på världens maträtter – i ditt eget kök

Ät smart, hjälp planeten – och få bättre flås

Så blir brödet saftigt, gott och svinnsmart

Upptäck allt gott du kan göra med bönor och baljväxter

Pasta Carbonara – det veganska receptet

50 min

Så lagar du växtbaserat – och supergott

Succé: Vårprimörer och närodlat!

Hållbarhetsexperten: Så fixar du en klimatsmartare påsk

Så gör du hemmalunchen mer klimatsmart

Här är svenskarnas favoritkök

Kommersiell text, innehåller annonslänkar

Böcker som kan förändra ditt liv: 7 tips

Vilt i frysen? Så lagar du perfekt stek och hittar bästa vinet

Här odlas framtidens mat

Är ägget kokt eller rått? 

Kokböcker: Här är årets tips på bokrean

Kocken Jessica Frej: ”Favoritlunchen tar fyra minuter att laga”

”Vin är inte alls så svårt som det låter”

Kommersiell text, innehåller annonslänkar

Sommarmat: Bästa kokböckerna

Rice’n’beanburger med rödorange dinkelsallad och chilimajonnäs

1 h 15 min

Smörstekt gnocchi med tomat, mozzarella och basilika 

30 min

Bönquesadillas med lime och chipotle

30 min