Stark tillväxt för digitala matkassar

Uppdaterad 2020-10-30 | Publicerad 2020-10-27

Det krävdes en pandemi för att e-handeln skulle ta fart – men nu slås rekord efter rekord.

En av de stora vinnarna är dagligvaruhandeln.

– Vi har verkligen märkt av ett högre tryck, säger Omid Ghanbari, VD på Matspar.se.

Omid Ghanbari är grundare och VD på Matspar.se.

Enligt Postnords senaste e-barometer ökade e-handeln med 25 procent i augusti mot augusti 2019. 34 procent av svenskarna uppgav att de handlar mer på internet sedan coronapandemin började, vilket är den högsta andelen sedan Postnord började ställa frågan i april.

Även Svensk Dagligvaruhandel presenterar höga siffror: en ökning med 165 procent i juli.

– Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Äldre har hittat till e-handeln

Bolaget Linas matkasse, som var en av pionjärerna vad gäller digitala matkassar, har under det första halvåret 2020 ökat sin försäljning med 10,6 procent jämfört med samma period 2019.

– Covid-19 har ställt ytterligare krav på vår förmåga att snabbt skala upp, säger VD Walker Kinman i ett pressmeddelande.

Omid Ghanbari är grundare och VD på Matspar.se som är en jämförelseplattform för matbutiker på nätet. Han menar att pandemin gjort att branschen nu ligger tre år fram i tiden när det gäller volymerna för mat på nätet.

– I juli månad var det 17 procent av alla svenskar som handlade mat på nätet, det är en anmärkningsvärd siffra. Om vi tittar på pensionärerna, 65-plussarna, så har de ökat med 300 procent hos oss. Det är verkligen de äldre som hittat till e-handeln.

Toapapper, alkogel, torrvaror och konserver efterfrågas mest.
  • Vad är det framförallt för varor som konsumenterna efterfrågar?

– I mars månad var det toapapper, alkogel, torrvaror och konserver. Nu är det mer normala kassar. Vi har också sett att folk börjat baka mer bröd, efterfrågan på bakprodukter peakade i början av pandemin. Till exempel ökade efterfrågan på torrjäst med 10 000 procent under den här tiden jämfört med föregående period.

  • Hur tänker ni som sysslar med digitala matkassar kring utmaningen i att erbjuda hållbara och klimatsmarta kassar nu när utvecklingen går så fort?

– Vi vet att livsmedel i dag utgör en fjärdedel av klimatpåverkan. Man måste se över hela kedjan från att man sår första fröet och bevattnar det till att man producerar och i slutändan emballerar, kör ut och sedan återvinner varan. Vi måste hjälpa konsumenten att förstå vilket klimatavtryck enskilda produkter har. Folk blir mer och mer medvetna och efterfrågar mer information för varje dag som går. För att uppnå en värld med perfekt information till konsumenterna behöver branschen göra ett gemensamt krafttag istället för att jobba var för sig, säger Omid Ghanbari på Matspar.se.

Trots den explosionsartade ökningen av matförsälning på nätet finns det företag som går mot strömmen. Ett exempel är lågpriskedjan Lidl som fortfarande inte finns som digital leverantör i Sverige.

– Vi tror fortfarande att vi har gjort rätt genom att i nuläget satsa på våra fysiska butiker, och vi förnekar inte att e-handeln blir en viktig del i framtiden, säger Sverigechefen Johan Augustsson till Dagens Industri.

E-handel med mat i siffror

  • Att e-handla har blivit stort bland äldre och det handlar framförallt om personer födda på 1930- och 40-talet. I en studie från Göteborgs universitet uppger 23 procent av personerna födda på 1930- och 40-talet att de handlar mat via nätet minst en gång i månaden. Före pandemin var den här siffran en procent.
  • Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 6,1 procent under juli 2020 jämfört med samma månad 2019, enligt Dagligvaruindex som presenteras av Svensk Dagligvaruhandel.
  • Försäljningstillväxten för e-handeln uppgick till 165,3 procent. Hemleveranser ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med 309,3 procent.
  • Den siffran indikerar den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad 2020.