Lögnerna om vår mat

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-03

De ljuger sig blå om sin mat.

Och jag kan inte fatta att de törs.

Vem kommer någonsin att lita på matföretag – ens när de har rätt?

Coca-Cola blandar grönt te i sin läsk, och marknadsför det som en hälsokur.

Framför mig har jag tre praktexempel på hur livsmedelsföretag utan att blinka kallar sina varor för något de absolut inte är.

Först skickar Coca-Cola ut ett pressmeddelande om sina nya Coca-Cola light plus.

Samma gamla läskeblask med det ytterst tveksamma sukraloset som sötningsmedlet. Ett sötningsmedel som i värsta fall kan skada naturen på ett sätt som ingen vågat mardrömma om tidigare.

Men ner i läsken har man petat i ena fallet grönt te (för dess antioxidanter) och i det andra fallet två b-vitaminer.

I pressmeddelandet fläskar man på med ord som ”hälsomedvetna”, ”nyttiga”, ”aktivt liv” och ”välbefinnande” i ett försök att framställa Coca-Cola som en hälsokur.

Men, kära nån! Jag hoppas väl ändå att ingen kommer att förväxla läsk med nyttigheter. Ta en klunk vanlig cola, för all del, men ät hellre en banan till än snubbla över ljuget om hälsa.

Och sedan faller blicken på en annons för Scanägda Pärssons med ett paket Emil-skinka i bild och texten ”Delikatesser” stort över. Nu råkar det vara så att just Emil-skinkan är ett av de absolut värsta exemplen på ”skinka” som inte har så värst mycket med skinka att göra.Den innehåller bara fyra femtedelar kött och därefter elva tillsatser.

Vad har det hopkoket med delikatesser att göra? Men Scan har låtit lura sina kunder tidigare genom att exempelvis kröna en skinka magrare än ett järnfilsspån till ”Gourmet”.

Till slut lanserar Rydbergs sin nya bearnaisesås i en branschtidning genom att trumpeta ut att den är ”Bäst i test”.

Det är bara det att testet gjorts på beställning av Rydbergs innan såsen fanns ute i butiker och förstås får man inte veta vad såsen jämförts med. Geggamojja? Fiskbuljong?

Har inte matdirrarna någon mamma som lärt dem att det är fult att ljuga?