Vad vill du tugga på 2022?

Nya mattrenderna: Kraven på gröna maten ökar

Vad kommer matåret 2022 att bjuda på? Vi kallade in experterna, och här är vad vi såg i deras kristallkulor: De spår alltifrån skogs-smaker till spökkök, godare gröna glassar och mat som talar. Varsågod, vi serverar mat-trenderna du får smaka på nästa år!

Att förutspå mattrender är ingen exakt vetenskap, så det görs delvis olika bedömningar. Men vi vet att covid-19 har satt en spotlight på problemen med vårt globala matsystem, samtidigt som klimatfrågan tagit fart igen. 

– Mattrender är ofta kopplade till andra saker, som tillfälliga snackisar eller stora frågor i vår nutid, exempelvis klimatfrågan. Men det kan också dyka upp små smala trender, som avokadofjärilen som var populär för några år sedan, där man skivar en avokadohalva tunt och breder ut den som en solfjäder. Eller Tiktok-pastan med fetaost, som spreds via barn och ungdomar, säger Paula Frösell, dietist hos ICA, med fokus på mat- och måltidstrender. 

Och det finns positiva saker med att vi ser dessa trender komma och gå. 

– De förnyar och gör tillvaron lite roligare. Vi sägs ha cirka 8–10 rätter på vardagsmenyn, men när det kommer en ny trend så utmanas vi och repertoaren fräschas upp, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple feast, som också föreläser och opinionsbildar kring växtbaserad mat. Han var tidigare kock i teveprogrammet ”Go’kväll.” 

Mattrender är ofta kopplade till stora frågor i vår nutid, som klimatfrågan, menar Paula Frösell, dietist hos ICA, med fokus på mat- och måltidstrender. 
Mattrender är ofta kopplade till stora frågor i vår nutid, som klimatfrågan, menar Paula Frösell, dietist hos ICA, med fokus på mat- och måltidstrender.
”Närproducerat och härproducerat i kombination med storytelling ger även det en känsla av trygghet”, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple feast, som också föreläser och opinionsbildar kring växtbaserad ma
”Närproducerat och härproducerat i kombination med storytelling ger även det en känsla av trygghet”, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple feast, som också föreläser och opinionsbildar kring växtbaserad ma

13 mat-trender 2022 

  • Det gröna steppar upp

Många har nu redan provat ”fejk-kött”, och tyckte kanske inte att det var så roligt. Mannerströms köttbullar däremot…

”Nu ökar kraven på den gröna maten. Det räcker inte med att vara ett alternativ till animaliska produkter. Vi förväntar oss att grönt också ska vara gott. Och när Naturskyddsföreningen granskade vegoprodukter så såg man att få var ekologiska, alltså hade odlats utan skadliga kemikalier och konstgödsel. Även här kommer konsumenterna kräva ändring”, tror Maximillian Lundin. 

  • Vi gillar blå-gult 

De senaste åren har ekoprodukterna tappat i försäljning. Däremot ökar viljan att köpa svenskt.

”Det här hänger ihop med att vi i en otrygg tillvaro söker trygghet. Vi är trygga i det som känns bekant och är nära oss, därför får det svenska ett uppsving”, menar Paula Frösell. 

”Närproducerat och härproducerat i kombination med storytelling ger även det en känsla av trygghet”, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple feast.
”Närproducerat och härproducerat i kombination med storytelling ger även det en känsla av trygghet”, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple feast.
  • Mat som talar

Tomatodlaren nästgårds, musteriet där du och dina barn kan lämna in äpplen, bonden som öppnat bageri… Ja, de småskaliga producenterna kommer stort, i alla fall om de har en story.

”Närproducerat och härproducerat i kombination med storytelling ger även det en känsla av trygghet”, säger Maximillian.

”Berättelsen är viktig kring hur råvaran tagits hand om från jord till bord. Vi vill ha mat som talar”, säger Paula Frösell.

  • Spännande smaker 

Våren 2020 lagades det husmanskost som aldrig förr, när vi sökte oss tillbaka till våra rötter. Nu finns en längtan efter mer spännande smaker igen.

”Det asiatiska ligger nära oss, exempelvis finns ingefäran både i det asiatiska och svenska köket. Den trenden har funnits ett tag, men utvecklas nu. Jag tror att vi får in rätter från andra delar av Asien, kanske Kina”, säger Paula Frösell. 

”Efter att ha ätit mycket burgare och sushi, alltså ganska söt mat med bbq-såser och sockrat ris, så tror jag att vi vill ha mer av Mellanösterns fräscha, kryddiga smaker”, spår Maximillian. 

  • Tillsammans-trenden

Längtan efter att få umgås och vara tillsammans är stor. Men vad som serveras kring bordet uppdateras.

”Förr när man bjöd hem folk serverades en rätt till alla, idag är allergierna och preferenserna kring mat fler. Därför passar mat vi plockar ihop själva perfekt, som tacos eller pizza där vi själva väljer topping”, säger Paula Frösell som tror på fler liknande bjudmatsvarianter. 

  • Hackat och klart 

Färdigskurna grönsaker kommer att sälja som smör, enligt Maximillian Lundin.

”Folk vill äta mer grönt, men orkar inte köpa hem hela vitkålshuvuden eller stora klasar av grönkål. Trenden kan också hänga ihop med att vi lagat mat hemma ovanligt ofta de senaste åren. Man är trött på det och gillar förenkling.” 

Det kommer ploppa upp fler ”dark-kitchens, eller spökkök”, som används för att producera mat för take-away och hemleveranser.
Det kommer ploppa upp fler ”dark-kitchens, eller spökkök”, som används för att producera mat för take-away och hemleveranser.
  • Spök-kök

Du ser dem inte när du spatserar runt på stan, men det ploppar upp så kallade dark-stores och dark-kitchens lite överallt. Dark-stores är affärer dit du inte kan gå, men som du kan beställa ifrån via en app – med löfte om att få maten hemlevererad inom några minuter. Dark-kitchens, eller spökkök, används för att producera mat för take-away och hemleveranser, så serveringspersonal behövs inte.

”I USA fullkomligt exploderar quick commerce, men även här växer det. Vi människor är lata av naturen, så om vi kan beställa något i en app och få det inom några minuter så kommer det att slå”, säger Maximillian.  

  • Neo-vegosarna 

Skälen till varför vi vill äta vegetarisk eller vegansk mat har skiftat. För 10–20 år sedan handlade det ofta om djuren, sedan har andra aspekter blivit betydelsefulla.

”Idag tänker många mer på planetens och sin egen hälsa än djuren”, säger Paula Frösell och hänvisar till ICA:s undersökning, som visar att 39 procent väljer att äta mer växtbaserat på grund av klimatet, 36 procent gör det för hälsans skull, medan bara 23 procent hänvisar till djuren. 

  • Hälsosammare mat 

Mat är inte bara mättande, den kan också stärka hälsan. Och hur viktigt det är att ha hälsan i behåll har väl ingen gått miste om senaste åren. Därför gillar vi mat med probiotika (bakterier som lever i tarmarna och stimulerar immunförsvaret), som yoghurt, misosoppa, surkål och syrade morötter. Och det blandas exempelvis adaptogener (som lugnar och skyddar mot stress) i produkter som kaffe.

”Men även enkla saker som att äta mer fibrer eller att skippa rött kött under veckodagarna stärker hälsan”, påminner Maximillian. 

  • Restaurangerna flyttar ut

Långtifrån alla har känt sig bekväma med att gå och sätta sig på en stimmig restaurang den senaste tiden. Så allt fler restauranger erbjuder nu streetfood-alternativ, och den här trenden utvecklas nu vidare.

”I London har restauranger börjat ha luckor, för cykelbud och andra som hellre köper take away. Andra bygger om containrar till mini-restauranger, att ställa upp exempelvis på events eller strandpromenaden”, säger Maximillian Lundin. 

  • Skogs-smaker

I en Novus-undersökning som ICA gjort säger 34 procent av svenskarna att man vill äta mer mat från skogen, alltifrån älgkött till blåbär, kantareller eller rostad skogssvamp.

”Det här handlar om en kombination av längtan efter trygghet, viljan att äta svenskt och att många människor har hunnit vara mer ute i skogen under pandemin. Så skogen har fått ett tydligt uppsving”, säger Paula Frösell. 

Större utbud av vegansk glass.
Större utbud av vegansk glass.
  • Grönare glassar 

På glassfronten mycket nytt. ”Redan i somras såg jag signaler på att utbudet av vegansk glass utvecklas, någon hade till och med tagit fram mjukglassmixer som smakade exakt likadant som vanlig mjukglass. Det här tar fart i sommar”, menar Maximillian Lundin. 

Hos Coop ser man att glass utan tillsatt socker trendar starkt och att fler nyheter kommer i vår. 

  • Tiktok-bagarna blir fler 

Säg den som inte noterat senaste årens bak-trend i sociala medier. Nu har turen kommit till barnen. De hittar däremot ofta sina recept på Tiktok. Och här flödar kreativiteten även vad gäller bröd och kakor. Allra populärast är cloud bread, kanske för dess enkelhet. Det behövs bara tre ingredienser; äggvita, socker och majsmjöl. #cloudbread har samlat på sig 3,1 miljarder tittare. Andra populära recept är #pancakecereal, flingor gjorda av minipannkakor. Eller varför inte baka en moneycake? Alltså en tårta fylld med cash! 

Bubblare: 

  • Afternoon tea, vår nya aw? 

Pintrest förutspår att afternoon tea blir vår nya happy hour. Vi väljer darljeeling framför drinkar efter jobbet.

”Kanske handlar det om att alkoholkonsumtionen ifrågasatts efter pandemin. Man har insett att det inte var så smart att sitta hemma och dricka vin för att få det lite roligare”, säger Maximillian Lundin. 


  • Varje vecka är det onsdag. Men inte vilken onsdag som helst. Det är Matsmarta onsdag! Genom kunskap, härliga tips och recept vill Aftonbladet inspirera dig och hela svenska folket att äta lite klimatsmartare. Och man måste ju börja någonstans – så varför inte en dag i veckan?
Publisert:

LÄS VIDARE