Nära hälften vill inte längre handla i matbutik

Psykologen: ”En tydlig samhällsförändring”

E-handel – en permanent pandemieffekt?
E-handel – en permanent pandemieffekt?

Sättet vi handlar mat på är i förändring.

40 procent av svenskarna kommer inte att vilja handla i butik i framtiden, enligt en ny undersökning.

– Att sköta matshoppingen via nätet kommer snart att bli det vanligaste sättet, säger Jonas Breding på Paypal.

Att svenskarna väljer att handla mat online i stället för i butik kan ha blivit en permanent pandemieffekt.

Det visar en ny undersökning som betalföretaget Paypal låtit analysföretaget Maru/matchbox genomföra.

– Svenskarnas vanor har snabbt digitaliserats under pandemin och fördelarna med att sköta matshoppingen vi nätet överväger tydligt, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på Paypal.

Vill undvika folksamlingar

40 procent av svenskarna kommer enligt undersökningen inte att vilja handla i butik med folksamlingar i framtiden.

– Samtidigt blir både servicen och onlineutbudet fort bättre och det kommer snart att bli det vanligaste sättet att handla, tror Breding.

Var tredje person svarar också att man inte kommer att vilja använda samma knappsats som andra kunder för att betala i butiken, även efter covid.

Filip Arnberg och Jonas Breding.
Filip Arnberg och Jonas Breding.

Fler beställer hämtmat

Undersökningen visar också att var tredje person har beställt mer från restauranger det senaste året och 34 procent har ökat sina livsmedelinköp online.

90 procent kommer att fortsätta handla lika mycket eller ännu mer mat online i framtiden.

– Att handla i butik kommer förmodligen, i allt större utsträckning, att bli något trevligt som man gör för att man väljer det, inte för att man behöver. Vilket i sin tur innebär att butikerna blir mer nischade och inbjudande att besöka, säger Jonas Breding.

Kan vara en övergående trend

Filip Arnberg, docent i klinisk psykologi och psykolog vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, tror dock att vi efter pandemin kan gå tillbaka till att handla precis som innan.

– Svaren i undersökningen kan tänkas vara en spegling av hur människor tänker just nu, snarare än hur det kommer att vara på sikt. Vi brukar underskatta kraften i beständiga vanor, de rubbas inte enkelt av en tillfällig kris, säger han.

Vanligtvis försvinner särskilda kris-beteenden när händelsen är över.

– Men eftersom att pandemin pågått så länge och den inträffar samtidigt som vi har en tydlig samhällsförändring i och med digitaliseringen, så är det ändå svårt att sia om hur det kommer att bli, tillägger han.

Mer från undersökning

  • Flest hemleveranser i storstäder. Digitala hemleveransbeställningar är fortfarande betydligt enklare till de som bor i storstäder. Hälften av de som inte beställer online säger att det beror på att det inte finns några bra tjänster där de bor.
  • Oro för dåligt utbud. Det är den allra vanligaste orsaken till att man avstår från att beställa online i stället för att besöka butiken, 73 procent av svenskarna som inte handlar online anger det som orsak. 67 procent säger att det beror på för höga leveranskostnader.
Publisert:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN