Ölexpertens spaning: Här är trenderna 2022

”Inte längre skämmigt att beställa en stor stark”

Tyskland gör comeback, belgisk suröl höjs till skyarna – och trendkänsliga öldrickare börjar beställa lager.

Här är experten Lise Ljungmans spaning bland öltrender 2022.

Trender kommer och går fort i öl-världen. Det märker Lise Ljungman på Nya Carnegiebryggeriet tydligt.

– Ölintresserade personer är ofta trendkänsliga. Att Sverige inte har någon superlång ölhistorik har också gjort att vi nu ligger i framkant i ölutvecklingen, säger Lise.

Hon jämför med exempelvis Tyskland och England som är stolta över sina djupt rotade öltraditioner.

– Här är det inte alls på samma sätt, vilket gör att vi blir bättre på att ta till oss nya influenser.

Vilka är då dessa trender? Lise förutspår vad vi kan se mer av på bar, på systemet och i sociala medier under 2022.

Trend 1: Lager

Konsumenter har törstat efter nyheter de senaste åren. Bryggeriernas svar? Den ena mer kreativa och galna ölstilen efter den andra. Superfruktiga stouts, smoothie sours och öl som smakar glass, kola, kaffe eller tårta.

Men nu går trenden åt motsatt riktning: mot äldre lagerstilar som vienna lager, helles och kellerbier, enligt Lise.

– Det har varit lite ”fult” att dricka lager tidigare, men nu börjar även mikrobryggerierna att inse vilken fantastisk ölstil det faktiskt är. Lager har äntligen blivit trendigt igen.

  • Så om man vill imponera på öl-snobbiga vänner så kan man nu beställa en ”stor stark”?

– Absolut! Man ska aldrig skämmas över en lager. Det är en fantastisk, naken och krispig ölstil.

Lise Ljungman
Lise Ljungman

Trend 2: Öl från Tyskland och Belgien

Tyskland och Belgien är årets hetaste ölproducerande länder, enligt Lise. Precis som ovanstående trend handlar det om att hitta tillbaka till traditionella ölstorter.

– Tyska helles är ett sådant exempel. I Sverige hade vi knappt hört talas om den för några år sedan men idag finns den i många svenska hantverksbryggeri.

Även traditionella ekfatslagrade suröl från Belgien höjs till skyarna.

– Systembolaget efterfrågar den typen av öl, som håller hög kvalité och är unik.

  • Hur är det med surölstrenden, håller den i sig?

– Den fortsätter, men kanske inte lika ”crazy” som den var för något år sedan när det skulle vara så himla mycket frukt. Nu är det mer fokus på balans.

Äldre lagerstilar som vienna lager, helles och kellerbier gör comeback.
Äldre lagerstilar som vienna lager, helles och kellerbier gör comeback.

Trend 3: Folköl

Under pandemin har folkölet gjort en liknande utvecklingsresa som den alkoholfria ölen och återvunnit mark både bland ölnördar och inom branschen.

– När barerna tvingades stänga handlades det mer folköl från mataffären. Jag tror att den här trenden kommer att hålla i sig ett tag till. Men det återstår att se hur länge.

Trend 4: Beska ipor

Även bland ipor återgår man till de mindre galna, och lite mer balanserade varianterna.

West coast Ipa – ipor från den amerikanska västkusten – är ofta beska och torra med toner av citrus och tall.

– Det är en ölstil jag absolut tror att vi kommer att få se mer av det kommande året.

Trend 5: Öl på burk

Trenden med burköl fortsätter spikrakt uppåt. När bryggeriet där Lise jobbar slog upp portarna 2014 så valde de mellan att brygga öl på burk eller flaska. Då var valet helt självklart - alla ville ha flaska.

– Men det har totalt vänt de senaste åren. Burken har gjort en klassresa och jättemånga bryggerier byter ut sina flaskor. Det har gått otroligt fort.

Det finns flera anledningar till skiftet.

  • Ölet mår bättre i burk, syrenivåerna hålls nere och solljuset hålls ute. 
  • Det är lätt att göra snygga designer på burkarna. 
  • Burkar är ofta ett klimatsmartare alternativ till glasflaskor.
Lise sitter i styrelsen i den ideella föreningen Ölgäris.
Lise sitter i styrelsen i den ideella föreningen Ölgäris.

Lise Ljungman

  • Ålder: 31
  • Yrke: Jobbar på Nya Carnegiebryggeriet i Stockholm. Sitter i styrelsen i den ideella föreningen Ölgäris.
  • Bor: I Stockholm
  • Favoritöl: Varje öl har sitt tillfälle. Men ipa är det jag dricker mest. Eller en smakrik lager.
  • Ser fram emot: Alla lokala öl-släpp som kommer i början av varje månad.
Publisert:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN