
Zihammou, Maria
Vego på 15 minuter
199,00 kr
Läs mer
Pandemin har inte bara påverkat våra krogvanor. Även i hemmaköken har beteenden ändrats. Ann-Katrin Tottie är framtidsanalytiker på Ica:
– Vi har ju sett att hemmamatlagningen ökat under pandemin. I början fanns ett stort intresse för traditionella rätter, potatis och pannkakor men nu börjar det vända tillbaka till en mer ordinarie konsumtion där vi ser att många letar hälsosamma recept. Ökat stillasittande kan vara en förklaring.
Vi söker trygghet vid middagsbordet och vill ha mormorsrätter men när pandemin dragit över kan vi blir mer äventyrliga.
– Efter tidigare kriser har det i alla fall visat sig att vi människor kraftfullt vill visa att nu är det svåra över och att det är i matkulturen det först manifesterar sig. Det ska bli spännande. Kommer hållbarhet, hälsa och ursprung – som accelererat i betydelse under pandemin – vara fortsatt viktigt? Eller blir det något nytt? Det kommer att finnas läge att sätta trender, säger Ann-Katrin Tottie.
En trend som fortsatt under pandemin är minskat köttätande.
– En undersökning vi lät Novus göra under våren visade att bara drygt hälften, 52 procent, av de tillfrågade såg sig som köttätare medan antalet flexitarianer ökat från 27 till 36 procent. De svarande väljer växtbaserad mat angav drygt en tredjedel att det berodde på klimatfrågan, något färre den egna hälsan.
Pandemin har skyndat på en utveckling mot mer hemmajobb och en utflyttning från storstäderna. Det kommer att påverka våra köpvanor.
– Digitaliseringen har också ökat starkt – även bland de äldre. Vi gjorde en undersökning som visade att 42 procent av konsumenterna i första hand kommer att handla mat online 2025. Under pandemin har hemmet blivit en allt viktigare hub i och med att vi i ökad utsträckning jobbar, konsumerar, äter och gymmar där. Men betyder det mer hemleveranser eller medför utflyttningen levande stadskärnor med butiker i fler mindre samhällen? I dag hämtar cirka 70 procent av våra digitala kunder sina matkassar i butiken. Däremot vill de flesta i Stockholm ha hemleverans.
Zihammou, Maria
Vego på 15 minuter
199,00 kr
Läs mer
I december presenterade Livsmedelsföretagen en undersökning som bland annat visade att:
I april presenterade WW Viktväktarna en Sifoundersökning de låtit göra som visade att svenskarna äter mer skräpmat och har gått upp i vikt sedan pandemin bröt ut.
Bolt har listat de restauranger och rätter som toppar deras beställningar i Stockholm. Snabbmat dominerar med cheeseburgaren i som etta.
Det gäller också den största enskilda beställningen.
– En person beställde hamburgare, tillbehör och 40 dippsåser på Burger King. Totalt 106 artiklar i en och samma beställning. Den dyraste beställningen var mat för 6 168 kronor från en indisk restaurang på Östermalm, säger Ruslanas Savicius, chef för Bolt Food i Sverige och Baltikum.
(Källa: Bolt Food.)
45 min
35 min
50 min
1 h 15 min
1 h
40 min
30 min
1 h 15 min