Publicerad:
Uppdaterad:

Ny lista: Klimatsmarta maten – och det ska du undvika

Vegoguiden: Bästa och sämsta grönsakerna ur klimatsynpunkt

Av: Elisa Amorelli

Publicerad:
Uppdaterad:

Ärtor, rotfrukter och potatis får grönt ljus av WWF:s nya Vegoguiden.

Värre är det med bananer, oliver och avokado.

– Det finns flera anledningar till att man ska vara försiktig, säger matexperten Anna Richert.

Att växtbaserad mat ofta är bättre än kött för klimatet vet redan de flesta. Men hur bra är egentligen de olika gröna alternativen?

För att ta reda på det lanserar nu Världsnaturfonden (WWF) Vegoguiden, en vegetarisk variant av deras sedan tidigare uppmärksammade köttguiden och fiskguiden.

– Det finns en väldigt spännande trend att folk äter allt mer vegetariskt, därför hoppas vi att många kan använda guiden som ett verktyg att välja de bättre alternativen, säger Anna Richert, senior matexpert på WWF.

Guiden bedömer vegoprotein, grönsaker, frukt, bär, nötter och spannmål i form av trafikljus. Med grönt, gult och orange ljus kan man därmed enkelt se vad som är bra att välja ofta – och vad som kan vara klokt att bara välja ibland.

– Det bästa är att välja KRAV-märkt och ekologiskt när man kan. Välj grova
grönsaker och baljväxter, exempelvis ärtor, rotfrukter, kål och potatis, som oftast är det bästa valet för planeten, säger Richert.

Bedömningen baseras på fyra hållbarhetsaspekter:

  • Klimat

  • Biologisk mångfald

  • Bekämpningsmedel

  • Vatten

Anna Richert, senior matexpert på Världnaturfonden.
Foto: SAGA SANDIN/WWF/Getty
Anna Richert, senior matexpert på Världnaturfonden.
Laddar ...

Ärtor är bäst

De flesta baljväxter, vegokött, spannmål, kål och rotfrukter får grönt ljus i guiden. De toppar hållbarhetsligan eftersom de generellt är väldigt resurssmarta och produktionen har låg klimatpåverkan.

– Svenska gröna ärtor är klimatsmarta och billiga, liksom gula ärtor och bönor, säger Richert.

Lite sämre är det däremot med exempelvis kokos, avokado, sparris och icke- ekologiska bananer.

– Att bananer får orange ljus handlar om hur odlingen slår mot den biologiska mångfalden, om kemikalieanvändningen och påverkan på vattenresursen, säger Richert.

Tvekan till nötterna

Även de flesta sorters nötter får orange ljus på grund av odlingarna som ofta besprutas med bekämpningsmedel och slår hårt mot den biologiska mångfalden.

När det kommer till oliver handlar den varnande markeringen framför allt om påverkan på vattenresurserna.

– När man köper oliver får man gärna välja ekologiska, som i guiden får gult ljus i stället för orange. De ekologiska alternativen rankar alltid bättre i guiden.

  • Var det något som förvånade dig med resultatet?

– Egentligen inte, vi har vetat rätt länge att det är klokt att äta mer baljväxter och grova grönsaker. Men nu känns det bra att vi har forskarna i ryggen och kan ge vetenskapligt grundade råd.

  • Inte en enda produkt får rött ljus, hur kommer det sig?

– Det är för att vi inte vill avråda så hårt från något i det vegetariska sortimentet. Vegetabilierna ligger så gott som alltid lägre än animalier i klimatpåverkan och markanvändning, och skiftet från kött till mer vego i vardagen är viktigt.

Men köttet har också sin givna roll i en hållbar kost, tillägger hon.

– I detta sammanhang handlar det om mer och bättre vego, därför valde vi en mjukare orange ton. Vi tror att konsumenterna ändå kan förstå att det är en gradering av valen och kan rikta sig högre upp på skalan.

Foto: WWF
Vegoguiden bedömer vegoprotein, grönsaker, frukt, bär, nötter och spannmål.
Laddar ...

Hela listan

Grönt = Ät helst

  • Baljväxter, vegokött, nötter och frön
    • Bönbiffar och falafel eko
    • Bönor eko
    • Kikärtor eko
    • Linser torkade eko
    • Sojabönor eko
    • Tofu/tempeh eko
    • Vegokött sojaprotein eko
    • Vegokött ärtprotein eko
    • Åkerbönor Europa och Sverige eko
    • Ärtor frysta ärtor eko
    • Ärtor gula eko

  • Frukt och bär
    • Blåbär vildväxande Sverige
    • Lingon vildväxande Sverige
    • Päron eko Europa
    • Äpplen eko

  • Spannmål och rotfrukter
    • Havre eko
    • Jordärtskocka eko
    • Korn eko
    • Kålrot eko
    • Majs eko
    • Morot eko
    • Palsternacka eko
    • Pasta Sverige eko
    • Potatis eko
    • Rotselleri eko
    • Råg eko
    • Rödbeta eko
    • Vete eko

  • Grönsaker och svamp
    • Blomkål eko
    • Broccoli Sverige eko
    • Grönkål eko
    • Gurka Sverige eko
    • Haricots verts och sockerärtor Sverige och Europa eko
    • Isbergssallat Sverige eko
    • Lök eko
    • Pumpa / squash eko
    • Spenat Sverige eko
    • Svamp vildväxande Sverige
    • Vit- och rödkål eko

Gult = Ät ibland

  • Baljväxter, nötter och frön
    • Jordnötter
    • Mandlar eko
    • Solrosfrön
    • Valnötter eko

  • Spannmål och rotfrukter
    • Quinoa
    • Ris
    • Sötpotatis

  • Frukt och bär
    • Apelsin
    • Bananer Rainforest Alliance
    • Blåbär odlade
    • Citron och lime
    • Clementiner och mandariner
    • Dadlar eko
    • Grapefrukt
    • Hallon
    • Jordgubbar
    • Kiwi
    • Mango eko
    • Melon
    • Persikor och nektariner
    • Plommon
    • Päron Sydamerika
    • Vindruvor

  • Grönsaker och svamp
    • Aubergine
    • Avokado eko
    • Broccoli Europa
    • Gurka Europa
    • Ingefära
    • Isbergssallat Europa
    • Kronärtskocka
    • Oliver eko
    • Paprika
    • Sparris Europa eko
    • Spenat Europa
    • Champinjoner
    • Tomater Europa
    • Vitlök

Orange = Var försiktig

  • Baljväxter, vegokött, nötter och frön
    • Cashewnötter
    • Hasselnötter
    • Kokos
    • Mandlar
    • Pistagenötter
    • Sesamfrön
    • Valnötter

  • Grönsaker och svamp
    • Avokado
    • Haricots verts och sockerärtor Sydamerika/Afrika
    • Oliver
    • Sparris

  • Frukt och bär
    • Bananer
    • Dadlar
    • Mango
    • Papaya

Fotnot: Det vetenskapliga underlaget är framtaget av forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU men den sammanvägda bedömningen är gjord av WWF.

Laddar ...
Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad:

MER OM MAT & DRYCK